Hírek, Tesztek

Audio Solutions FIGARO B állványos hangfal teszt

2019.08.26 13:40

A litván gyártó modelljeivel való közelebbi ismerkedést a Figaro sorozat „B” jelű állványos hangsugárzóval kezdtük el, amely lényegében a gyártó összes egyedi jellegzeteségéből hatásos ízelítőt nyújtott, hűen megmutatva, mit is gondol Gediminas Gaidelis és csapata a minőségi hangzásról.

A litván gyártó modelljeivel való közelebbi ismerkedést a Figaro sorozat „B” jelű állványos hangsugárzóval kezdtük el, amely lényegében a gyártó összes egyedi jellegzeteségéből hatásos ízelítőt nyújtott, hűen megmutatva, mit is gondol Gediminas Gaidelis és csapata a minőségi hangzásról.

Elképzelésük szerint nem bizonyosfajta karakterekhez, ízlésvilágokhoz vagy zenei műfajokhoz kell hangsugárzót tervezni, hanem a semlegesség lehető legtökéletesebb megvalósításával „egyszerűen” csak az adott zenei anyagokat kell hitelesen megszólaltatni. Így lesznek a hangsugárzók valóban műfajfüggetlenek, a megszólaltatott zenék pedig igazi egyéniségek, attól függően, hogyan álmodták meg őket. Ennek szellemében készült el a gyártó jelenlegi legfrissebb, a korábbi Rhapsodyt felváltó Figaro sorozata, melynek megalkotásán a litván csapat hat évig dolgozott. A high-end Vantage 5. Évfordulós típusok egyes megoldásait alkalmazó Figaro hangsugárzók lényegében a Rhapsody hangsugárzók továbbfejlesztett változatainak tekinthetők, gyártójuk szerint náluk minden szempontból jobb hangminőséggel és ráadásként kedvezőbb áron.

A család legkisebb Figaro B nevű állványos modellje egy bassz-reflex rendszerű két-utas állványos hangsugárzó inverz hangszóró elrendezéssel. A keskeny és nagyon mély MDF és HDF kombinációjú kabinet masszív és rendkívül merev, és a gyártó Self-Locking technológiája alapján készül. További különlegessége a cserélhető dupla előlap, valamint a 17 féle magasfényű színből álló Xiralic oldallap választék, amelyben a klasszikus verziók mellett modern és egészen vadító fajták is találhatók.

Az inverz hangszóró elrendezésnek megfelelően felül helyezkedik el a 15.2 cm-es ER (Extra Rigid – Extra Merev) papír membrános mély/középsugárzó gyors tranziens átvitellel, tiszta hangzással valamint pontos, erőteljes basszussal, alatta pedig a fázist jelentősen javító mini tölcsérben csücsülő 25 mm-es selyem dóm tweeter található. A hangszórók közti váltás a megszokottnál jóval magasabban, 4000 Hz-en történik, ami fontos araméter a hangsugárzó karaktere szempontjából. A csatlakozó terminál a WBT NextGen típusa, így a kontaktusokon biztosan nem fog múlni a produkció minősége.

Figaro B meghallgatására a forgalmazó bemutatótermében került sor Lindemann forrásról és az Audia FLS-10 erősítő közreműködésével. A hátsó bassz-reflex rendszerű hangsugárzók a hátsó falaktól nagyon távol és jókora bázistávolsággal lettek elhelyezve, így levegősségben és térleképzésben képességeik legjavát nyújthatták, a falak közelsége pedig egyáltalán nem befolyásolta a hangzásukat, ezért basszusban is mindenféle rásegítés nélkül pontosan annyit nyújtottak, amire valójában képesek. 
Gediminas Gaidelis, az Audio Solutions hansugárzók szellemi atyja sok tekintetben egyedi elgondolásokkal rendelkezik, és a maximális pontosság és racionalitás helyett inkább a muzsikák koherens megjelenítésre törekedett az eredeti hangulataik és jellemzőik minél hitelesebb visszaadásával. A jó magasan lévő, 4000 Hz-es keresztfrekvencia révén a hangszer és énekhangok legnagyobb részét átfogó tartományban nincsen semmiféle beavatkozás, aminek köszönhetően a Figaro B megszólalása számos vonatkozásban a szélessávú típusokét idézi, ám azok esetleges sávhatároltsága nélkül. Eme fontos jellemzője révén a Figaro B nagyon erős teljesítményt nyújt a középtartományban, zenei anyag függvényében e téren akár messze-messze túlszárnyalva az árkategóriáját. Jóféle állványos modellhez hűen a hangok tökéletesen leszakadnak róla, sőt, szinte függetlenednek a hangsugárzóktól, az érezhetően együvé tartozó hangszerek, hangszercsoportok és énekesek pedig szépen elkülönülnek egymástól és teljesen „belakják” a minden dimenziójában méretes teret, melyet a dobozok rétegenként is pontosan ábrázolnak. A zenéből minden ott van, rengeteg az apró részlet, a máskor esetleg egyetlen szólamnak vagy „masszának” hallott hangok újabb összetevőkre bomlanak, a megszólalás azonban mégsem túl sűrű, az akusztikus muzsikák eredeti atmoszférája pedig szépen megjelenik. Karakterét tekintve a hangzás egy picivel melegebb a teljesen semlegesnél, pont annyival, hogy még hiteles, de egyben kellemes is legyen, bár az is lehet, hogy ez a jellemző a kellemes hangvételű olasz erősítőnek köszönhető. Az általános hangzás sima, kerek és levegős, a magasak finomak, sohasem tolakodóak vagy tüntetőek, lényegében a középtartomány tökéletes folytatásának tűnnek. A basszus a mindig elég, de sohasem sok fajtába tartozik, kellően súlyos és igazi kompakt fajta, amelynél érezni, hogy nem az adott literből és wooferből kihozható mennyiség maximalizálása volt a cél, hanem, hogy a mélyek megfelelőek legyenek és tökéletesen illeszkedjenek a többi tartományhoz és a hangsugárzó stílusához illetve hangképéhez. Brian Bomberg nagybőgős zenéjénél tapasztalhatom, hogy a kis Figaro B rendesen ki tud tenni magáért, Ed Sheeran Dive felvételén kifejezetten dinamikus és feszes basszusokat produkál, de még a Chicane trance-e vagy más modern elektronikus alapú dinamikusabb zenék sem tudnak kifogni rajta. Eközben a közepek és magasak árnyalt, levegős és oldott karaktere mindvégig megmarad, a hangzást pedig összességében az egyik legfőbb momentumnak tekinthető koherencia jellemzi. A Blanche művésznéven a tavalyi Eurovíziós dalfesztiválon feltűnt belga énekesnő régi sanzonénekesnőket idéző mély hangjáról, amit a Figaro nagyon élethűen és telten ábrázol, elsőre senki sem gondolná, hogy egy gimnazista lánytól származik, Presser Gábor jellegzetes orgánuma azonban egy kissé kevésbé dörmögősebb és mélyebb, mint lennie kellene, a kis litvánok némiképpen megszépítik és kissé idealizálják a zenész legenda hangját. Aaron Neville sokszínű és változatos hangját ugyanakkor nagyon érdekesen ábrázolják, rengeteg a szín és az árnyalat benne, ahogy szinte játszik a frekvenciákkal és minden átmenet nélkül, könnyedén ugrál fel és le a hangok között. Visszatérve az Audio Solutions alap koncepciójához, a hangsugárzó érezhetően nem akar semmilyen egyedi karaktert alkotni vagy nem akarja a maga képére formálni a zenét, hanem „egyszerűen” csak visszaadja azt, amit a különféle barázdákba, pitekbe vagy fájlokba rögzítettek. Ennek köszönhetően lesz többek között igazán érdekes és újabb lemezek feltevésére csábító is, hiszen ahány zenei anyag, annyiféle karakter, hangulat, arány és stílus, annak a sok embernek köszönhetően, akik a zene megszólaltatása és a végső anyag elkészülte közben részt vettek a folyamatban és valamilyen szinten és mértékben formálták azt, amit a hű krónikás Figaro végül pontosan elénk is tár.

Ajánlás

A gyártói ígéreteket és filozófiát valóra váltva a valóban semleges hangú, sok tekintetben kifejezetten a szélessávú hangszórókat idéző Figaro B egy műfajfüggetlen, kiváló tér leképzésű, érdekes és hosszú távon is jól hallgatható modellként mutatkozott be, ami afféle ideális-közeli kisdobozként a legjobb pillanataiban még árkategóriáját is messze meghaladó minőséget produkált, könnyedén lefaragva ezáltal a (nálunk) még kevéssé ismert márkanévből fakadó hátrányát is.


Audio Solutions Figaro B 
Teljesítmény nom/max: 50/100 W
Frekvencia átvitel: 44 Hz - 25 kHz
Érzékenység: 89,5 dB
Váltási frekvencia: 4000 Hz
Tömeg: 351×232×401 mm
Tömeg: 11 kg
Ár: 600.000,- Ft

Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253
https://streamaudio.hu/