Bowers & Wilkins

A vállalat története John Bowers (1922–1987) cégalapító hitvallásával kezdődött, egy szerelmi kapcsolattal, amely a zene és a film hangzásában gyökerezik. A Bowers & Wilkins rádió- és elektronikai üzletként indult az angliai Worthing-ban. A szaküzletet a második világháború után két leszerelt „bajtárs” John Bowers és Roy Wilkins indította el. Egy idő múlva Bowers egyre inkább a hangszórók tervezésére és összeszerelésére koncentrált, végül egy kis gyártósort állított fel a bolt mögötti műhelyben. 1966-ban a Bowers külön vállalkozást indított: a B&W Loudspeakers Ltd. néven, és magával a bolttal már nem foglalkozott. Az üzlet a mai napig megvan, az eredeti gyártósor maradványai még mindig láthatók. Az üzlet tulajdonosa és irányítója jelenleg Roy fia, Paul Wilkins, aki a B&W Loudspeakers UK Ltd. egyesült királyság béli forgalmazói részlegét vezette.

Bowers úgy döntött, hogy 1972-től teljesen saját tervezésű hangszórókat fejleszt. Új gyártóüzemet nyitottak a Worthing-i Meadow Road-on. A „süketszobáknak” (visszhangmentes kamráknak) és a Bruel & Kjaer mérőberendezéseknek otthont adó kutatóbázison a mérnökcsoport lézeres interferometria segítségével vizsgálta a hangszórómembránok különböző konstrukcióit, a fázislinearitást és a különféle hangdoboz konstrukciókat. A B&W már 1973-ban műsor ellenőrző monitorokat épített a BBC számára és elsőízben, majd később többször is, megkapta a Queen's Award for Export-díjat. 1982-ben nyitott egy kutatási és fejlesztési központot „Steyning Research Establishment” néven az angliai Steyning-ben. Az SRE már lehallgató helyiségeket is tartalmazott - a félig visszhangostól a tipikus kis nappaliig - de magas technikai fejlettséget képviselő mérő- és gyártóberendezések is rendelkezésre álltak, mint a lézeres interferométer és az akkor legfejlettebb számítógépek. Kifejlesztették a kevlár-membránt és a fázis-lineáris szűrőt. 1984-ben felvették Laurence Dickie mérnököt az erősítőtervező osztályra. Dickie nem hangszórómérnökként működött, de szabadidejében kidolgozta a „mátrix” konstrukció ötletét. Dickie elképzelése, hogy a Matrix Bracing szerkezet betöltse az egész kabinetet, tesztelés után elnyerte a kutatócsoport elismerését. A Matrix Bracing egymásba illeszkedő paneleket használ a hangszórószekrény falainak minden irányban belülről történő megerősítésére, csökkentve a rezonanciát és ezzel hitelesebb hangzásteret teremtve.

Sajnos John Bowers 1987 decemberében elhunyt. A vállalat vezetését Robert Trunz vette át, aki felkérte Dickie-t, hogy önállóan fejezze be John Bowers munkáját, aki egy doboz-rezonanciáktól mentes (zero cabinet effect) hangsugárzó-kabinet előállításának módját kutatta. Ez lett végül a „Nautilus” hangsugárzó, amelynek végleges változatát 1993-ban hivatalosan is bemutatták. A Nautilus továbbra is a cég zászlóshajója marad. 1998-tól a Nautilus-technológia egy részét bevitték a Nautilus 800-as sorozatba.

2017 októberében a Bowers & Wilkins lett az Abbey Road Studios hivatalos fejhallgató- és hangsugárzó szállítója. Az Abbey Road Studios B & W 800-as sorozatú Diamond D3 hangsugárzókkal szerelte fel a legendás stúdiókat, amelyeket a tökéletes hangzás csúcsaként dicsérnek. Az Abbey Road Studios büszke arra, hogy együttműködik a Bowers & Wilkins céggel, hogy a legpontosabb hanghűséget biztosítsa, és valóságos hangrögzítési és hallgatási élményeket teremtsen.

Figyelemre méltó újítások a B&W fejlesztőitől:

  1. Merevítő gyantával impregnált kevlár-szálak szabadalmaztatott alkalmazása, ami a B&W jellegzetes sárga hangszóró.membránjait eredményezi. Ez a kompozit anyag szabályozott merevséget és kellő csillapítást biztosít, minimálisra csökkentve a torzítást, a paramétereket lézeres interferométerrel mérik.
  2. A fázis linearitást 1976-tól valósították meg. A hangszórók különbözően, függőleges síkokban vannak felszerelve. Bevezettek egy magassugárzó konstrukciót, amely a fő hangszóróháztól külön van elhelyezve. A „Tweeter-on-Top” megoldás azóta is sok B&W hangsugárzó-kialakítás jellemzője.
  3. Laurence Dickie fejlesztő-mérnök kidolgozta a belső „Matrix” szerkezetet, amely csökkenti a hangszekrény „saját hangját”, belső rezonanciáját. Ez a merevítési topológia egy borosládához hasonlít, több vékony panelmerevítőt biztosít, amelyek a burkolaton belül el vannak osztva, javítva a merevséget. A Matrix szerkezetet a B&W azóta is nagy sikerrel használja.
  4. A Nautilus projekt az egyik legkiterjedtebb kutatási és fejlesztési projekt volt. Dickie felfedezte az exponenciálisan szűkülő kúpos cső elvét. A kúpos kürtökkel vagy exponenciálisan csökkenő csövekkel (csigaforma) elérte a membránok hátrafelé sugárzásának elnyelését. A konstrukció szálerősítésű műanyag burkolatokon alapul. A különleges forma eredménye a majdnem tökéletes akusztikus válasz és a közel nulla burkolatrezgés volt. A Nautilus elvékonyodó csövei - a Nautilus Tube™ technológia - elnyelik az önkényes energiát és lényegtelen szintre csökkentik a képződő belső rezonanciákat.
  5. A „Flowport” egy olyan fejlesztés, amely csökkenti a basszusreflex-nyílásokon keletkező, kiáramló levegő keltette zajt. Ez úgy valósul meg, hogy a szellőzőnyílás felületét gödröcskék borítják, akárcsak a golflabdát.
  6. Kifejlesztették a gyémánt magassugárzó gyártástechnológiáját. A magassugárzó membrán tömegének és anyagmerevségének optimális arányának megteremtésére a membránt kémiai gőzleválasztással formázzák.

A Bowers & Wilkins 50 éve arra törekszik, hogy segítse a hallgatókat közelebb kerülni az általuk szeretett zenéhez. Nem az a céljuk, hogy hozzáadjanak vagy elvegyenek a zenéből. Ehelyett egyszerűen fel akarják fedni valóságát. A Bowers & Wilkins a lehető legközelebb viszi az eredeti előadás autentikus hangzását. Ezt minden általuk gyártott terméken meghallani.

Bowers & Wilkins

Nézet:
Sorrend:
 
Nézet:
Sorrend: