Hírek, Tesztek

Accuphase E-260 High-End integrált erősítő bemutató

2019.08.26 12:56

A föld forog, a nap keleten kel és nyugaton nyugszik, az Accuphase készülékek pedig pezsgőarany színűek és külsőleg lényegében ugyanolyanok, mint évtizedekkel ezelőtt voltak.

Vannak dolgok a világegyetemben, amelyek nem változnak. A föld forog, a nap keleten kel és nyugaton nyugszik, az Accuphase készülékek pedig pezsgőarany színűek és külsőleg lényegében ugyanolyanok, mint évtizedekkel ezelőtt voltak. A japán gyártó éppen ezért a hifi világban többek között az állandóság szinonimája is lehetne.

Az aktuális Accuphase integrált erősítő kínálat négy tagja közül az E-260 a legkisebb típus, vagyis a belépő a gyártó erősítő hangzásvilágába. Robosztus és a rezonanciákat hathatósan távoltartó készülékháza a pezsgőarany előlappal, a zölden világító Accuphase felirattal, a piros színű hangerő digitekkel és a halvány sárgán derengő Deprez műszerekkel ugyanolyan jellegzetes és semmivel össze nem téveszthető külsőt kölcsönöz neki, mint a látványról óhatatlanul beugró McIntosh készülékeké. (Újabb érdekes párhuzamként pedig mindkét cég nevében szerepel a „Laboratory” szó is.) 
Elég egyetlen pillantás, és máris mindenki tudja, hogy mivel áll szemben.

Az E-250-es típus utódjaként megszületett E-260 komoly változásokon esett át sikeres elődjéhez képest. Fontos kulcselemként például ugyanazt a különleges AAVA hangerőszabályzó potmétert kapta meg, amely a gyártó komolyabb típusaiban is található. A speciális digitális-analóg módon működő, a hangerőt rendkívül finom felbontásban, 65.536 lépésben szabályzó egység a kényes előerősítő egységben kivételesen jó hangminőséget eredményez. A teljesen szimmetrikus felépítésű, nagyon alacsony zajszintet eredményező 5-MCS topológiájú belvilág szokás szerint hibátlan és gyönyörű, és természetesen csakis szigorúan válogatott felsőkategóriás alkatelemekből áll. A 8 Ohmon 2×90 W, 4 Ohmon 2×115 W teljesítményt japán gyártmányú push-pull végtranzisztorok állítják elő. A jel-utak a nagyon rövidek, a korrekt tápellátásról pedig nagy teljesítményű hálózati transzformátor gondoskodik.

 

A jellegzetes kinézetű előlap retrós érzést keltve és a minimalizmus abszolút ellenpontjaként jól tele van különféle kezelőszervekkel, amelyek között még fázis inverter, balansz szabályzó, valamit a high-end világban néhány gyártót leszámítva (pl. McIntosh) meglehetősen szokatlannak számító hangszínszabályzók is találhatók. A hátlapon igényes aranyozott csatlakozók sorakoznak, köztük hat line RCA és egy szimmetrikus XLR bemenet, a szintén a régi idők emlékének számító Rec Out kimenet, valamint Pre Out és Power In aljzatok, melyek révén a készülék előerősítőként illetve végerősítőként is használható.

 

Hangsugárzó csatlakozóból két szett található, hogy közülük éppen melyik illetve melyikek legyenek aktívak, az előlapon lévő forgókapcsolóval lehet kiválasztani. A kiváló házimozi erősítőhöz kiegészítésként egy opcionális AD 20 jelű phono MM/MC modul valamint egy DAC 30 jelű DA konverter modul is vásárolható. 

A gyártó „örömtelibb élet a technológia segítségével” szlogenje a valóságban egy nagyon kellemes, tiszta, eszköztelen és nyílt megszólalást jelent, és egy olyan készüléket, amely az ideális állapothoz közelítve leginkább csak átengedi magán a zenét. Laikus, egyszeri hifista füllel éppen ezért az E-260 a nincsen benne semmi különös kategóriába tartozik, mert ezzel a semleges karakterrel a színezett, különféle frekvencia tartományokban túllőtt hangokhoz szokott fülek elsőre általában nem igazán tudnak mit kezdeni.
Illetve, hogy pontosítsam ezt a megállapítást, egyvalami azért biztosan feltűnne nekik is, mégpedig a készülék átkozottul jó mélytartománya. Megfelelő kvalitású hangsugárzókkal párosítva ugyanis minden egyes mélyhang megszólal, ami a bitekben, fájlokban vagy a barázdákban rejtőzik, és valójában nem csak kiemelkedő dinamikáról és basszusról beszélhetünk, hanem a Linn által definiált basszusjátszó képesség fantasztikus szintjéről is, aminek hallatán a skótok elégedetten csettintenének, mondván, hogy látjátok, pont erre gondoltunk, amikor megalkottuk a „tunefulness” kifejezést. Ha megszólal egy nagybőgő, egy basszusgitár, vagy netán egy kövér és ritmusos szintetizátor basszus a készülék egyből lenyűgözőt alkot, nem véletlen, hogy többek között a jóféle popzenék hallgatása is óriási élmény vele, mert hát ki mondta, hogy a könnyebb műfajok rajongói nem lehetnek igényesek, vagy, hogy ezek a zenék nem nyújtanak jóval nagyobb élvezetet ilyen főúri tálalásban.
Az általam sok éve hallott Accuphase modellekhez képest az E-260-ast sokkal lágyabbnak, kellemesebbnek és kifinomultabbnak érzem, miközben a gazdag színvilág, a jó felbontás és a levegősség ugyanúgy megvan benne. Az általa megszólaltatott hangok végtelen könnyedséggel szakadnak el a hangsugárzóktól, hogy jókora teret rajzolva töltsék meg kellemesen pontos hangokkal a szobát. A hangerő növelésével a dinamizmus is látványosan fokozódik, a hangzás karaktere azonban tökéletesen megmarad. A félvezetős világon belül ez a megszólalás a sarkosság nélküli, barátságos, de ezzel együtt kellően színes és izgalmas vonulathoz tartozik, annak is a gyakorlatilag minden műfajon hosszú távon jól hallgatható ágához. A már említett jó basszusnak és basszusjátszó képességnek köszönhetően a készülék jól megdolgoztatja a hozzá kötött hangsugárzókat és képességeikhez mérten kihozza belőlük a maximumot, így még kisebb dobozok használata esetén is nagyon korrekt mélyekre számíthatunk. 
A kétségkívül a legnagyobb próbának számító klasszikus zenék ábrázolásánál az erősítő semlegesen kellemes tónusa sok tekintetben új értelmet nyer. Az énekesnők gazdagon árnyalt hangon, szinte szárnyalva dalolnak, a vonóskarok hangja pedig a lendületesebb zenei részleteknél szinte hömpölygő hullámokban áramlik a szobában, mivel a dinamizmus nemcsak a mélyekre, hanem a komplett frekvenciatartományra igaz. Általánosságban a megszólalást olyasféle egységesség és harmónia jellemzi, ami leginkább a csöves erősítők egyik legfőbb jellemzőjének számít. A zenékben nagyon sok érzelem van, a hangszerek mindegyike sokszínű önálló egyéniség, ám a komoly készülékekre jellemző módon mégis érezhetően együvé tartoznak, és egy csapatban játszanak.

Egy Accuphase készülék már ránézésre óhatatlanul nosztalgikus érzéseket kelt az emberben a hifi hőskora iránt, hogy aztán a zenét elindítva végleg kiteljesedjen a kellemes hangulat. Az E-260-as erősítő legfontosabb paramétereinek a semlegesség, az eszköztelenség és a simaság számít, ezekhez párosul a kivételesen jó basszus és a racionalitása mellett is nagyon kellemes színvilág, melyek együttes eredményeként az Accuphase készüléket birtokló szerencséseknek egy műfajtól függetlenül hosszú távon jól hallgatható élvezetes hangzásvilágban lehet részük.


Accuphase E-260
Teljesítmény: 90/115 W (8/4 Ohm)
Frekvencia átvitel: 3 Hz- 150 kHz (0, -3 dB)
THD: 0,05%
Jel/zaj arány: 105 dB
Méretek: 465×151×420 mm
Tömeg: 20 kg
Ár: 1.575.990,- Ft

Stream Audio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu

argep.hu