Hírek, Tesztek

Audia Flight STRUMENTO n°1 és n°4 Referencia High-End elő-végerősítő teszt

2019.08.26 10:46

Volare Italia. Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Maserati, Prada, Versace, Giorgio Armani...ezek az elismert márkanevek, amelyek birtoklása a világ minden részén büszkeséggel tölti el a tulajdonost. Az a közös bennük, hogy mindegyik a latin országból származik.

Tesztelő: Edgar Kramer 

Digitális forrás: AMR CD-77.1 CD lejátszó, MacBook BitPerfect lejátszóval, és AIFF rippelt fájlok

Előerősítő: Supratek Sauvignon NOS RCA és Bendix csövekkel; NuForce P9, NuForce P20, Musical Fidelity kW Hybrid

Erősítők: NuForce Reference 18 monoblokkok; Cymer Audio Southern Star SE-35 monoblokk; Ancient Audio Single Six monoblokkok; Musical Fidelity kW750 2-box teljesítmény erősítő

Hangfal: Wilson Audio Specialties Alexia

Kábelek: Digitális - Cerious Technologies; Harmonic Technology Magic; NuForce digitális kábelek; interkonnekt kábelek - Bocchino Audio Morning Glory; Cable Research Laboratory (CRL) Gold Bocchino XLR és RCA csatlakozókkal; Cerious Technologies; DanA Digital Reference Silver; Eichmann eXpress 6 Series 2; ETI Quiessence Reference; Harmonic Technology Magic és Truthlink Silver; MIT Giant Killer MPC; NuForce IC-700; PSC Audio Monolith AG; PSC Audio Pristine R30 Ribbon;

hangszóró kábelek - Cerious Technologies; ETI Quiessence Reference; MIT Giant Killer GK-1 hangszóró kábel; NuForce SC-700, Hálózati kábelek - Cerious Technologies AC; Eichmann eXpress hálózati kábelek; Harmonic Technology Fantasy; PSC Gold Power MKII; Shunyata Research Diamondback

Állványok: SGR Signature HiFi rack

Akusztikus segédanyag: Fonic Designer panelek

Egyéb tartozékok: Burson Audio Buffer, Bright Star Audio IsoRock Reference 3 és BSA IsoNode lábak; Bocchino Audio Mecado leválasztó diódák; Black Diamond Racing kónuszok; Stillpoints ERS papír a stratégiai pozíciókra, Shakti On Lines; Densen & IsoTek CD demagnetizáló; Auric Illuminator CD Treatment

Szoba méret: Új szoba – 6.4m széles és 7.1m hosszúság, magas mennyezet, és keskeny üreg a hangfalak mögött. A szoba professzionális mérőeszközzel bemérve, különlegesen egyenletes, és természetes átvitellel.

 

Volare Italia. Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Maserati, Prada, Versace, Giorgio Armani...ezek az elismert márkanevek, amelyek birtoklása a világ minden részén büszkeséggel tölti el a tulajdonost. Az a közös bennük, hogy mindegyik a latin országból származik. Az audio világában a stílusos megjelenést kombinálják a technológiai tökéletességgel és hasonló érzelmekkel töltik el a tulajdonosaikat a Chario, Diapason, Eventus, Pathos, Rosso Fiorentino, Unison Research (és a hangfal kuzinja az Opera) és a legjelentősebb a Sonus Faber. Amíg a felsorolt hangfal gyártók nagy része kezdi elveszíteni a magabiztosságát, egy viszonylag új elektronikai márkanév kezd felemelkedni a high-end arénába. Az Audia Flight három szériájáról van szó; a belépő kategória a  Three széria, a közepes kategória a Classic széria, és amelyről ez a bemutató szól, az előerősítő/teljesítményerősítő kombo, a high-end csillaga a Strumento széria.

 Öveket becsatolni és vágjunk is a sűrűjébe! A Strumento N°.1 előerősítő egy hibátlanul összerakott berendezés, amelynek előlapját egy hatalmas forgatható hangerő gomb, és egy enyhén ívelt kijelző uralja. A kijelző alatt öt krómozott fém gombbal választhat bemenetet, állíthat balanszot, csendesíthet, vagy beléphet a menübe, illetve be/kikapcsolhatja a készüléket.  A hátlapon a csatlakozók széles skálája található. Két XLR, és  új generációs WBT típusú RCA (kapcsolható), és három további csak szimmetrikus bemenet. A kimenetek két pár XLR, és egy RCA. A felvétel kimenet csak RCA lehet. Két leszerelhető takaró panel a külön megvásárolható DAC, és Phono modulok számára.

 

A Strumento N°.1 feszültség erősítése -90 dB-től +10 dB-ig állítható 0,5 dB léptékkel. A frekvencia átvitel 1W névleges teljesítményen 1 Hz – 1 MHz a -3 dB pontokon, nagyon magas 105 dB jel/zaj viszony mellett. A bemeneti impedancia 15 kiloohm a szimmetrikus, vagy aszimmetrikus bemeneteken, míg a kimeneti impedancia rendkívül alacsony, pontosan 5 ohm. A tartozék távvezérlő gyönyörű stílusú, egy alumínium tömbből kimart, kis kör alakú fém gombokkal, amelyek kattanó hangot adnak, mikor megnyomja őket. A Strumento N°.4 hasonló meggyőző specifikációkkal rendelkező sztereó végerősítő. Ez egy 90 kilós vadállat. Én nem szoktam kilóra értékelni a különböző házimozi erősítőket, de ez a nehéz cucc túlméretezett tápellátásra, és transzformátorokra utal. A jelentős súlyhoz hozzájárul a rendkívül tömör alumínium ház, amely túllóg a hátlap hűtőbordáin. További design elem a szögben metszett él.

 

 Az Audia Flight kimeneti teljesítménye 200/400/800 Watt, 8/4/2 ohmon. A bemenetek kapcsolható RCA (ismét WBT csatlakozók), és XLR, míg a hangszóró kimenetek WBT átlátszó műanyag bevonatú csatlakozások. A Herkules szintű tápegységében egy mamut méretű 3 kVA main trafó, és két további 150 VA-es toroid található, amelyek az előerősítőket látják el, valamint egy újabb 15VA-es a logikai vezérlés tápjának. A szűrő kondenzátorok adatai:  200.000 mikro Farad a végfokoknak, és 42.000 az előerősítőknek. A feszültség erősítés 29 dB, míg a frekvencia átvitel 1W névleges teljesítményen 0,3 Hz – 1 MHz a -3 dB-es pontokon. A bemeneti impedancia lent van 7,5 kiloohmon, ezért csak olyan előerősítőhöz köthető, amely eléggé alacsony kimeneti impedanciával rendelkezik. Az erősítő 20 Amperes IEC hálózati kábelt igényel. A gyári helyett én a Shunyata-t használtam.

 

Mindkét készülék gyönyörű fadobozokban érkezik, fém lezáró kapcsokkal. A fa lapokkal könnyebben mozgathatók a készülékek. Nem mintha a 90 kilónál ez sokat tudna segíteni. Nehéz hab bélés védi a szállító ládán belül a berendezéseket a gondatlan szállítás érdekében. Ebben a csomagolásban bárhová a világon sérülés nélkül szállítható a készülék. Minőségi, bőrkötésű használati útmutatót és a távirányító mellé az elemcseréhez kis csavarhúzót is mellékelnek.

 

Massimiliano Marzit, és Andrea Nardinit kérdeztem a Strumento megalkotásának hátteréről. A nyelvi nehézségek leküzdésében az ausztrál disztribútor, az Absolute Hi End tulajdonosa, Boris Granovcky szívesen segített, ám a gyártók nagyon szűkszavúak voltak.

Első kérdésem arra vonatkozott, hogy a Strumento előerősítő/teljesítmény erősítő kombo saját tervezésük-e, és milyen kimeneti fokozatokat alkalmaztak a Strumento N°.4 erősítőben? A válasz annyi volt, hogy „ Igen, minden egység saját fejlesztés, és bipoláris "Semi ON" tranzisztorokat használunk.”

 

Ezt követően áttértem a hangerő szabályzás technológiájára. „A hangerő szabályzó konstans impedanciás tervezés. Sok előerősítő Achilles sarka az, hogy a hangerő szabályzó változó impedanciája módosítja a leosztás értékét (ilyen például a potenciométer). Az eredmény az, hogy a frekvencia átvitel, a felfutás ráta, és akár a belső impedancia csatolások sem lesznek fix értékűek a fokozatok között, hanem a hangerő beállítás függvényében változnak. Ezek a problémák azok, ami miatt nem használnak potmétereket. Ehelyett sokan integrált csillapítókat – IC – használnak a hangerő szabályzásra, vagy D/A konvertereket – amelyek kiküszöbölik a változó impedancia problémát, viszont nem minden frekvencián képesek a megfelelő átvitel sebességre. A fent felsorolt okok miatt az Audia Flight kifejlesztette a saját állandó impedanciás hangerő szabályzó elektronikáját, amelyet diszkrét elemekből épített fel (alacsony zajú fémréteg ellenállások), és így az egység szabályzási tartománya 127 dB-ig tart 0,5 dB léptékkel. Szükség is van erre a korlátokon túlmutató technológiára, mivel az Audia Flight extrém széles átvitele (3 Hz – 1 MHz a -3 dB pontokon), és a magas felfutási rátája/meredeksége (több mint 250 V/usec), valamint a teljes erősítés tartománya (-90-től +10 dB)  érdekében.

 

Az alumínium készülékház különleges minőségű. Miért pont az ne lenne olyan? „Mint minden termékünk, a ház is 100% olasz gyártás. Egy külsős Cég végzi a CNC fémmegmunkálást, egy másik pedig a felületkezelést.”

Mik voltak a fő célok a berendezések megtervezésekor?  „Úgy gondolom, hogy a legjobb készülékeink a zászlóshajó Strumento szériában találhatók. Ezek egyesítik magukban minden szaktudásunkat. A kapcsolástechnika hosszú évek óta fejlesztett, órák százait töltöttük hallgatással, és a megfelelő változtatások meghozatalával. A hang a lelke a készülékeinknek, és tükrözi a kultúránkat. Nem csak a high-endben, hanem az életben is. Mikor az alkatrészeket válogatom, nem csak egy megfelelő darabot keresek, mert úgy vélem, hogy az alkatrészek összhangját kell keresnem. Olyan ez, mint egy kórus. Minden tag hozzájárul a képességeivel a végeredményhez.”

 

A Strumento készülékházán kívül ki kell emelni a szerelés minőségét, amely illeszkedve a nagy egészhez, abszolút első osztályú. A chassis legnagyobb része mentes a gyorsrögzítőktől, és mégis minden tökéletesen illeszkedik, emellett az alumínium felületkezelése is előosztályú. Ezeket a berendezéseket elnézve igazi high-end termék érzés uralkodik el a szemlélőn.

 

Bekapcsolás. Az előerősítő bekapcsoláskor az, az utoljára alkalmazott hangerő értékre áll be. A rengeteg relé ütemre kattog, mint egy zenekar. Egészen élvezhető előadás a szemnek, és a fülnek is. – ugyanez a műsor játszódik le kikapcsoláskor fordított sorrendben. A relék folyamatosan kattognak, amíg a zéró pontot elérik katt, katt, katt.

 

A relék trükközésétől eltekintve már az első néhány zenei taktus nagy hatással volt rám a teljességével, és hatalmával. A csodálatos élő hegedű, és zongora hang teljesen elvarázsolt. Az Audiofon címkés Sonatas of Mozart, Prokofiev, Brahms és Bloch ahogy azt Pavel és Lazar Berman játszotta, szétáradt a hallgató szobában, és beborított mindent. A hegedű édes, és részletes, minden húrfogás, és a húr legapróbb rezdülése, de még a hangszer test rezonanciája is hallható. Félelmetes volt a zongorában, ahogy hallani lehetett a billentyűzetet balról jobbra. Ez a tényleg lebilincselő és oltári a félvezetős erősítőkben. A legjobban azt szeretem ebben a tranzisztoros kombóban, hogy az élmény testközelbe hozza a hangszereket, és a hangok nagyon élethűek.

 

Olyan élő előadásban volt részem, amilyet még soha nem hallottam. A Jenolan barlang – egy masszív sztalagnátokból, és sztalagmitokból álló labirintus a Blue Mountains felső részén lévő új otthonom közelében található. A Paganini Duo, Gypsies című előadása igazi nemzetközi találkozó volt. Mélyen egy természetes módon képződött amfiteátrumban, amely nemzetközileg elismerten a világ legjobb akusztikájával büszkélkedhet, a duó olyan szívmelengető, lélekhez szóló zenét játszott, amit még soha nem hallottam. Az előadás után lehetőségem volt találkozni Gustaw J. Szelski hegedűssel, és Georg Mertens-Moussa gitárossal/csellóssal. Természetesen megvásároltam a duo Blue Mountains Gypsies CD-jét, amit ott helyben dedikáltattam mindkét művésszel.. 

Mikor aznap este hazaértem, bekapcsoltam a rendszert, és azonnal feltettem a CD lemezt. A feledhetetlen élményt újra felidéztem. A felvétel stúdióban készült, de az élő bemutatás mód érezhető volt, még az akusztikus környezet abszolút eltérése ellenére is. A Strumento kombo élő, és lendületes előadás módja a hegedű, és a gitár hangján pontosan olyan volt, mint a barlangban. A Strumento készülékek a nagyon finom részleteket is különleges mikro dinamikai árnyaltsággal, és precizitással szólaltatják meg. A Curandero Aras a hangszerek, és a vokál bonyolult kavalkádja, és képes több készüléket megzavarni, amelyek aztán a hangszereket egymás átfedésével szólaltatják meg mint egy folyamatos átmenet, és beskatulyázzák azt. A Strumento esetében lenyűgöző szabadsággal, nyíltsággal, és pontossággal hallgathattam meg a bemutatót.

 

Rendszeresen használom Yim Hok-Man Master of Chinese Percussion albumát arra, hogy meghatározzam egy készülék dinamikáját, és az alsó tartomány kontrolláltságának képességét. Itt fedeztem fel, az N 4 ámulatba ejtő dinamizmusát, azt, ahogy kompromisszum nélkül uralja a mélytartományt, valamint azt, hogy mennyire részletező a magasakon (van a zenében egy pici cintányér, és harang is, nem csak a dübörgő dobok). A tonalitás nagyon valóságos volt, igazi riválisa a legjobb elektroncsöves készülékeknek. Az előerősítő tökéletesen testesíti meg azt a csodálatos hangzásbeli textúrát, amelyet ebben az árkategóriában el lehet várni.

A női, és férfi énekhangok kiemelkedően élethűek, ha a tehetséges pároson keresztül hallgatja. Életszerű – ez a szó, amit gyakran használok a meghallgatás tapasztalataim leírásakor. A kombo masszív fokozatai extrém pontosan helyezik el az előadót, és zenekarát a hangfal körül a térben. Túlszárnyalja azt, amire egy végfok képes lehet a kemény rock műfaj bemutatója közben. Azt kell mondanom, hogy ez a legfinomabb, tonálisan kidolgozott, a textúrákban, és a részletekben gazdag félvezetős erősítő, amit volt szerencsém meghallgatni. Még jó, hogy ott van az előerősítő, amely nem engedi a dinamikus kontrasztot a plafonig emelkedni.

 

Összefoglalás:

Igen, emelkedik azoknak a gyártóknak a száma, akik elektronikákat, és hangfalakat gyártanak iszonyatos árakon, amik meghaladhatják akár az 50.000 Dolláros árat is. Hoppá, csak most kapok a fejemhez, miket is írok. Én csak tízezer környékére gondoltam, de a Strumento N.1, és N.4 ennek a negyede, és a harmada. Lehetséges az, hogy olcsóbban jusson hozzá, mint a fent említett összeg? Elképzelhető. Ez csak egy személyes beszélgetésen derülhet ki, amit a helyi kereskedővel folytat.

 

Abban egészen biztos lehet, hogy ezek a berendezések tényleg kiváló hangzásbeli bemutatóra képesek, mert a beépített technológiák a legmagasabb szabványoknak is megfelelnek. Ami azt illeti, készítettem már bemutatót 50 ezer Dollárnál jóval drágább berendezésekről is más szaklapok számára, és állítom, hogy a Strumento N° 4 abban a kategóriában sem jönne különösebben zavarba. Úgy a zenei bemutatás módjával, mint az építési minőségével megállná ott is a helyét. Forza Italia

Írta: Edgar Kramer - 6moon audio review