Hírek, Tesztek

Dual CS 505-4 analóg lemezjátszó

2019.08.26 13:20

Vajon melyik márka lehetne legjellemzőbb reprezentánsa a lemezjátszás új reneszánszának? Melyik márkának szavaznánk újra és újra bizalmat, mint a többszörös újrakezdőnek? Talán kézenfekvő, hogy a mára már legendává vált DUAL márkának adjuk bizalmunkat. 

Vajon melyik márka lehetne legjellemzőbb reprezentánsa a lemezjátszás új reneszánszának? Melyik márkának szavaznánk újra és újra bizalmat, mint a többszörös újrakezdőnek? Talán kézenfekvő, hogy a mára már legendává vált DUAL márkának adjuk bizalmunkat.

A XIX. század nagy találmányának a gramofonnak bevezetésekor, 1900-ban, a DUAL műhelyeiben már gyártottak lemezjátszó részegységeket. A németországi gyárban először rugós, óramű meghajtású motort – röpsúlyos fordulat stabilizátorral – a gramofonokhoz, majd a villamos-áram elterjedésének kezdetekor elektromos motorokat készítettek lemezjátszókhoz. A II. világháború után a lemezjátszó népszerűségének növekedésével párhuzamosan nőtt a cég fejlesztéseinek sora és a gyártási kapacitása is. A történethez hozzátartozik, hogy az 1970-es, 80-as évek hifi-rajongói alig várták, hogy az akkori „listavezető hifi-kereskedelmi cég” a Ramovill, Közép-Európában elsőként forgalmazza a Dual gyártmányait Magyarországon. Ez a múlt.

Mára új helyzet lépett elő, újra van hazai forgalmazója a cég gyártmányainak. És van új 505-ös is, „a nagy legenda” új köntösben! Igaz, sohasem tartozott a legelőkelőbbek közé, de az egyszerű, elegáns félautomata készülék mivoltával most is hódítani tud.

Rendszer: félautomata, szíjhajtású
Fordulatszám: 33 1/3, 45 RPM
Fordulatszám ingadozás: DIN: 0.06 %, WRMS: 0.035 %
Dübörgés: súlyozatlan: -52 dB, súlyozott: -75 dB
Méretek: 370×440×147 mm
Tömeg: 4 Kg
Ár: 219 990HUF (akciós, bevezető ár)
Forgalmazó: Streamaudio

 

A Dual CS 505-4, egy megfizethető lemezjátszó a régi iskolából, már a negyedik generációs modell, amely nagyrészt kézi megmunkálással készül. Teljesen német produktum, a Fekete-erdő (Baden-Württemberg tartomány) szakemberei több évtizednyi munkát fektettek be létrehozásába. Mivel ott is úgy tartják, hogy a gazda szeme hizlalja…., a tervezésre és a gyártásra Alfred Fehrenbach a jelenlegi cégtulajdonos felügyel.

Az CS 505-4 modell egy egyedülálló, hiánypótló, igazi „starter” modell a piacon lévő hasonlószintű Pro-Ject és Music Hall gyártmányai között. A modern kori hifi-történelem hajnalán kialakult jellegzetes, mondhatni klasszikus Dual. Annyira hasonlít az első megjelenésű 505-re, hogy csodálkozom, miért nincs ráírva az akkori Dual-szlogen: „Audiophile Concept”.

A készülékház MDF-ből készült, fekete színű fóliázott keret (Anti-Distortion Wooden Console), amely négy helyen merevített, az alaplaphoz csapolással rögzített. A sasszi négy ponton függesztett, azaz sorbothane-nal csillapított rugókkal alátámasztott változat. Négy műanyag lába (Anti Resonant Feet) félgömb alakú gumialátéten támaszkodik asztalunkon vagy, amennyiben tudjuk biztosítani, a saját konzolján.

A lemeztányér alumíniumból készült, gondosan megmunkált darab, belső pereméhez „gumitömlő” támaszkodik a jobb rezonanciamentesítés érdekében. A lemeztányért kis-átmérőjű műanyagkorong hordozza (Vibration Damped), ez kapja a hajtást egy lapos gumiszíjtól. A lemeztányér-rögzítő és egyben központosító egy rugós, elforgatható műanyag tárcsa. A lemeztányérra a mellékelt filckorongot helyezhetjük, de más ajánlott anyaggal (parafa, gumi, bőr őrlemény) is helyettesíthető.

A meghajtás egy 230V hálózati feszültségről üzemelő 16 pólusú szinkronmotor végzi, amit 3db rugalmas gumialátét közbeiktatásával függesztettek fel. Rendkívül érdekesen konstruálták meg a sebességváltó és finom-szabályzó rendszert. A motortengelyre két hordó alakú, eltérő átmérőjű kis meghajtótárcsát szereltek (ezek hajtják gumiszíjjal a tányért) egy billenő kar helyezgeti az ékszíjjat megfelelő átmérőjű tárcsára. A meghajtótárcsák átmérőjét módosíthatjuk egy bordás szíj segítségével. Egyszerű, szellemes megoldás. Az ékszíj gyárilag fel van téve, lehetőleg ne nyúljunk hozzá mert ujjlenyomatunk zsírossága ráragad.

A lemeztányér bal oldalán lévő fordulatszámváltó karral állíthatjuk be a kívánt sebességet, rajta egy finom-szabályzó forgatógombbal a közepén (+/- 6%-ban) és egy kartonból, nyomdai úton készített stroboszkóp tárcsával állíthatunk a névleges fordulaton.

Ismerős és jellegzetes a nagyon alacsony tömegű hangkar, amit a gyakorlott szem száz közül is megismer. Kardán-csapágyazás, a gyártó elnevezése szerint OPS (Optimal Pivot System).
A lemezjátszó gyárilag az „elpusztíthatatlan” ORTOFON OM10 hangszedővel szerelt, de bármely 5gr.-nál nem nagyobb tömegű(!) hangszedő használható hozzá. A hangszedőt befogó fejszerelvény (headshell) karhoz való csatlakozása nem SME szabvány, de ennek ellenére a shell lecsavarozható és cserélhető (Dual gyárira), a pickup felfogatása ½ coll. A hangszedő beszerelt állapotban van a tűnyomást kell csak beállítani és az antiskating értéket. Az antiskating tárcsa kétféle tűprofilhoz, gömbhegyű és elliptikus, tű használatához kalibrált, igen részletes és könnyen beállítható.

Az ellensúly rugalmas belső betéttel ellátott, csak a mérleg állapotot kell tudni beállítani. A tű nyomóerőt (Massless Stylus Force) a karbak oldalán egy tárcsa elforgatásával kell szabályozni. A kar mellett egy kis korong kétféle skálával (kúpos, illetve elliptikus tűhöz) az antiskating beállítására szolgál.

A beüzemelés a Dual lemezjátszókhoz szokott szakembernek, de még az első lemezjátszót vásárlónak is, némi előtanulmány elvégzése után, gyorsan elvégezhető. Ne felejtsük el: a szállítási rögzítő-csavarokat ki kell csavarni és el kell távolítani!
A DUAL CS 505-4 egy félautomata gép, és mint a félautomata lemezjátszók általában, valamennyi kar automatikával rendelkezik. Jelesül itt a bekapcsolás és a lemez végén a kar felemelés, valamint a kikapcsolás a tudománya. Ennyi éppen elég azoknak akik szeretik, és azoknak is akik nem szeretik a kar-automatikákat.

A csatlakoztatás az erősítőhöz gyárilag szerelt kábelen két RCA csatoló és egy földvezeték az erősítővel való közös földpont létesítésére.
Miután kellően kigyönyörködtük magunkat és a nosztalgia érzése könnyeket csalt a szemünkbe, feltehetjük az első lemezt. Az 505-ös egy könnyed, a kart a lemez felé irányított mozdulattal bekapcsolható, a karlift méltóságteljesen engedi a barázdára a tűt és már szól is a zene. A lemezoldal végén a készülék kikapcsol és a kar felemelkedik, amit kezünkkel a helyére, a karbakra helyezhetünk.

MEGHALLGATÁS

A meghallgatás elsősorban a gyárilag beszerelt OM 10 hangszedő minősítése és csak másodsorban magáé a lemezjátszóé. Természetesen lehet hangszedőt cserélni, de annak tömegét mindenképpen figyelembe kell venni.*

Mi mást tegyünk a lemeztányérra, mint a rock gyöngyszemeit a hetvenes évekből!

Elsőre meglep a lendületes összhangzat ami kell a rockzenéhez. Ugyan nem volt tapintható a levegő minden egyes hang körül, de az erőteljes elevenségben nincs hiány. Ez a tulajdonság jól jön egyes dinamikában szegényebb préselésű lemez lejátszása esetén, sikerül egy kicsit elkendőzni a nyomási hiányosságokat. A szólóének extra adag jelenlétérzete feldobja az ilyenkor kissé a fátyolos előadást.

Meglepően finom részletekkel sikerül a jó hangzás szinte minden műfajban. Jó példa erre egy jazz-trió vagy kvartett. A hangszerek „analitikus” hangzása kellemes, meleg és nem kevesebb, mint zeneileg magával ragadó. A szólók élvezhetőek a kíséretre is zavartalanul oda lehet figyelni. Amennyiben az ezekre a hangszerekre jellemző hangerőt állítjuk be és nem harsogjuk túl a valóságot, valamint odafigyelünk minden rezdülésre, igen jó hangzásban lesz részünk. Az apró nüánszok és az utánozhatatlan folyamatos jelkiolvasás adják az analóg hanglemeztechnika savát, borsát, amit itt megkapunk. Mivel egy jazz-felvételen a legforróbb zongora, bőgő, dob és szaxofon elkápráztató hangszertechnikai tudás, virtuóz hangszeres játék és a lélekkel teli harmóniák jellemzőek az élménynek létre kell jönni.

A mennyiben eltekintünk a basszus-energiák kisebb intenzitásától – annyi van belőlük ami a hangzási balanszhoz kell – igazán érzékletes zongorát, szaxofont és bőrhangú(!) dobfelszerelést kapunk. A jazzband a szó jó értelmében együtt áll, tömör, egységes a megszólalás.

A klasszikus, főleg nagyzenekari muzsika megvalósításához ennél több kell. Mármint itt jön a hangszedőcsere és a tuning szerepe. *A cserehangszedő önsúlya nem lehet 5 grammnál több, mert a karon lévő ellensúly ennyit bír tolerálni, illetve a kiegyensúlyozáshoz „hátra menni”. Az öt gramm jó helyen tartja a kar és a hangszedő önrezonanciáját. Nehezebb hangszedők esetére nagyobb tömegű ellensúly felszerelése javasolt. A hangszedő tömeg és ellensúly együtthatója és a jobb, részletezőbb hangzás elérésének céljából több kiegészítő javasolt.

KONKLÚZIÓ ÉS AJÁNLÁS

A Dual CS 505-4 modellje német minőség, hagyományos stílusú, nagyon szép, klasszikus analóg lemezjátszó. Sugározza a „lemezjátszó aranykor” hangulatát. Ajánlott azoknak, akiknek szükségük van a félautomata mechanika adta kényelemre.

Az audiofil hobbi kedvelőinek és azoknak akik nem félnek a forrasztópáka forró végétől sok lehetőséget ad a tuningolásra, de ha végig vettünk néhány kiegészítő használatát már bizonyos, hogy szívünk csücskévé válik, nem adjuk tovább. Mindent egybevetve a Dual CS–505-4 igencsak versenyképes modell.

Zeneiség: 85%
Térleképzés: 80%
Dinamika: 80%
Kivitel: 90%
Szerelés minosége: 95%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 85%

Pro
+ klasszikus kivitel, precíz gyártástechnológia
+ szinte készre szerelt állapot
+ alapban jó hangminőség
+ több tuning lehetőség

Kontra
 nem SME szabványú a hangszedőszerelvény

Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: : +36-30/211-5253

argep.hu