Quadral Rhodium 400 hifi world bemutató
Rhode to Riches
A Quadral új Rhodium 400 álló hangfala kis méretben nagyot szól. Jon Mylest meghódította.
A Quadral német Hi-Fi gyártó hangfalai nem a legismertebbek az Egyesült Királyságban, de Európa más országaiban komoly hírnévnek örvendenek a kiváló ár érték arányukkal.
Vegyünk egy példát; Az Aurum Wotan VIII hangfalat három éve teszteltük (Hi-Fi World 2012 április). Noel Keywood így foglalta össze a véleményét róla. „Tömör hang, gyors és pontos, hihetetlen részletekkel, és térleképzéssel”. 6600 Fontos vételára alkalminak nevezhető tekintetbe véve a hangminőségét, és a műszaki színvonalát. De 6600 Font bizony még mindig rengeteg pénz.
A fentiek vettek rá arra, hogy a Quadral Rhodium 400 hangfalának bemutatóján keresztül megismertessen a gyártó egyéb sorozatait a rajongókkal. Úgy árban, mint méretben is nagyon távol áll a Wotan VIII kategóriájától.
Mindenek előtt, amit tudnia kell róla, hogy az ára csak 895 Font, mindössze 11 kilós darabonként, és a mérete 135x828x232 mm.
A dobozából kiemelve az első benyomásom az volt róla, hogy ez egy helyes kis slim kompakt, amelynél a gyártó a formát helyezte a funkció elé. Egy kicsit jobban szemügyre véve azonnal feltűntek a Rhodium 400 kidolgozott részletei, amelyekkel a Quadral általában a magasabb kategóriás álló hangfalait szereli fel.
Mindjárt az elején tisztázni kell, hogy speciálisan kisebb méretű szobákba van tervezve. Erre utal a front firing reflex nyílás, valamint a keskeny kivitel, hogy a legszűkebb helyekre is be lehessen állítani, akár a felhoz közeli pozícióban.
Két-utas hangfal, amelynek front panelén egy pár 135 mm-es tatán bevonatú Quadral saját tervezésű mélyközép és egy 25 mm-es alumínium membrános magas foglal helyet. A magas hullámterelőkkel van felszerelve, amelyek az egyenletes hangeloszlást segítik. A mélyközepek alatt középtájon található a reflex nyílás. A kabinet egy stabil fa alapra van rögzítve, amelynek négy sarkán találhatók a magasság állító tüskék. Az átmenő csavarokkal rendkívül könnyű a hangfal szintezése (bárcsak más gyártónál is alkalmaznák ezt a módszert). Vékony szövet porvédőjét a teszt legnagyobb részén nem tettem fel rá. A hátlapon egy pár bemeneti csatlakozás található, emiatt a kettős kábelezés, és a kettős erősítés nem alkalmazható.
A kivitelezés minősége példaértékű az árkategóriájában. Letisztult sportos vonalak, és egyfajta légiesség jellemzik a megjelenését.
Hangminőség:
Bár méretében viszonylag kicsi, a Rhodium 400 mégis meglepett, hogy mekkora a hangja. Egy lágyabb hangú Creek 100A integrált erősítővel összekötve probléma nélkül feltöltötte hanggal a relatív nagyméretű hallgató szobát.
Még ennél is fontosabb, hogy a hangja tiszta, kontrollált, ugyanakkor nagyon szórakoztató. A csekély él távolságnak köszönhetően (a mélyközepek csaknem a kabinet széléig érnek) a Rhodium 400 kiváló térleképezésre képes, pont úgy, mint egy jó állványos kivitel. Az énekhang, és a hangszerek leválnak a hangfalról, így a sztereó kép jóval szélesebb, mint a hangfal mechanikus távolsága. Emellett a hangzás át van itatva egy álló hangfal (persze egy kisebb méretű) hangzás jellemzőivel. A mély beütések ereje például olyan, amire csak nagyon kevés állványos verzió képes.
A New Order klasszikusa a Technique (24/96) egy Astell-and-Kern AKI20 nagy felbontású lejátszón, és egy Wadia di122 DAC egységen keresztül hallgatva a szó legjobb értelmében pattogós volt.
Peter Hook jellegzetes basszusa jól érezhető, míg Gillian Gilbert szintetizátor játéka gazdag, és részletes. Az énekhangot kimagasló módon szólaltatta meg – Bernard Summer hangja a színpad középre szegezve maradt.
Az egyes hangszerek hangja könnyen megkülönböztethető, de a Quadral az egészet egy egységes képpé formálta, amely úgy éreztem, hogy szinte átcsap rajtam. Azok a titánium bevonatú mélyközepek a Rhodium 400-nak elképesztő sebesség érzetet adnak. Hogy kipróbáljak valami beat-hez hasonlót, Lady Gaga Monster című számát tettem be. A hangfalak felvették a ritmust, és végig kísérték a muzsikán. A mélyek nem voltak mennydörgők, de eléggé lementek ahhoz, hogy a hangzás tonálisan kontrollált és pontos legyen.
Most pedig jöjjön valami olyan, amely tele van apró részletekkel. Mahler 4. Szimfóniája a San Francisco Symphony előadásában. A hangszer csoportok jól megkülönböztethetők, kényelmesen helyezkednek el a széles színpadon. A mélyebb részek halkabbak, a felső régiók fényesek ezen a felvételen. Az alumínium magas kicsit fokozta ezt a hatást, de szerencsére annyira nem, hogy élessé, vagy természetellenessé váljon.
Nigel Kennedy jó példa a jelenségre. Az ő hegedűje még a megnövekedett magas tartalomtól sem vált természetellenessé. Ha tehát az otthoni rendszere nem emel sokat a magas tartományon, ez a tulajdonsága nem fog problémát okozni.
Általánosságban elmondható a hangjáról, hogy lágy, természetes, erőlködés nélküli. A Quadral Rhodium 400 különösen meggyőző. Friss, elszíneződéstől mentes hangja valami olyan dolog, ami unikum az árkategóriában, mivel a mérnökök valamiért a döngő mélyeket, és a csengő magasakat preferálják.
A Quadral szerencsére ellenállt a csábításnak, és olyan hangfalat alkotott, amely a zenét a lehető legpontosabban szeretné visszaadni. Az a csekély mértékű csillogás még jót is tehet a rock, vagy dance stílusoknak, de a hangzásvilága jól illeszkedik és eléggé kidolgozott ahhoz, hogy klasszikus zenét, vagy akusztikus jazz dalokhoz is alkalmazható legyen.
A relatív kompakt mérete miatt a hangfal nem igényel nagy hangerősséget ahhoz, hogy jó hangja legyen. Szomszéd zavarására alkalmas hatalmas hangerő állítható elő vele egy Creek 100A egységgel, illetve szinte bármely 50 W körüli teljesítményre képes erősítővel (nézzék meg a mérési erdeményeit).
Természetesen a Quadral Rhodium 400 nem mérhető össze a hatalmas Aurum Wotan VIII képességeivel, de erre nincs is szükség.
A hangfalat a kisebb méretű – Egyesült Királyságban sűrűn előforduló – nappali mérethez tervezték, kiválóan alkalmas arra, hogy minimális helyigénnyel, maximális hangzásra tehessen szert elfogadható áron. Ez nagyon nehezen behozható előny.
Összefoglalás:
Azt mondani túlzás lenne róla, hogy súlyos beütésekre képes. Képes viszont nagyszerű hangzásra kis helyigénnyel. Könnyű meghajtani, részletező, és muzikális – mindez 895 Fontért.
Nem lesz képes minden stílusú muzsikán széles mosolyt csalni minden hallgató arcára. Ha viszont már régóta keres olyan hangfalat, amely elfogadható áron sokoldalúan használható, ez mindenképpen érdekelheti.
Egyet mondhatok. Meglehetősen szomorúvá tett, mikor a bemutató végén vissza kellett adnom őket.
Mérési eredmények:
A Rhodium 400 frekvencia átvitele meggyőzően sík, ahogy az a grafikonon is látható. 40 Hz-ig megy lefelé, amely alatt gyorsan kifut, de ez is nagy szó. A kis méretű portok valahol 40 Hz környékére vannak hangolva, ez próbálja meg a mélyátvitelt javítani.
Zöld szín: driver átvitel
Piros szín: Port átvitel
Ahhoz képest, hogy egy kis méretű álló hangfalról beszélünk, egészen mélyre megy. Minden műszaki mérés azt bizonyítja, hogy a Rhodium hangja tonálisan kiegyensúlyozott, alacsony az elszíneződést okozó káros rezonancia. 2 kHz és 6 kHz között meggyőzően sík az átvitel, de 5 kHz felett van egy kb. +2 dB-es emelése, amely 18 kHz-ig tart. Ez okozza a csekély mértékű fényesség érzetet a felső régióban. Mindent egybevéve nagyon is pontos hangfalról beszélünk, amelynek egészen kontrollált mélyátvitele van a kis mérete ellenére.
Igen magas, 88 dB-es SPL érzékenységre képes névleges 1W (2,8V) teljesítményen. 6 ohmos átlag impedancia értéket mutat, így akár egy 50 wattos végfok is nagy hangerősséggel képes megszólaltatni.
A Rhodium 400 mérési eredményei szokatlanul jók ahhoz képest, hogy egy kis méretű álló hangfalról beszélünk. A hangzása szerethetőnek tűnik.
Értékelés
Kiemelkedő – csaknem a legjobb
Érték: erősen ajánlott ár
Ítélet: Kompakt álló hangfal, amely mindent jól csinál. Egyszerűen követeli, hogy hallgassa meg
Mellette:
- Méretéhez képest nagy színpadkép
- Szerethető hang
- Elszíneződéstől mentes
Ellene:
Quadral Rhodium 400 hifi world bemutató
Írta Jon Myles
forrás: http://www.hi-fiworld.co.uk/