Hírek, Tesztek

Quadral ASCENT 20 LE Audiophile hangsugárzó bemutató teszt - hangzasvilag.hu

2019.08.26 11:04

Az idősebbeknek bizonyosan a Simon és Garfunkel duó – Bookends (Könyvtámaszok) című, kiváló albuma jut eszükbe, benne a híres Mrs. Robinson c. dallal. Mivel két ilyen tehetség nem születik még egyszer, de hangdobozok újabbnál újabbak jelennek meg, mindig aktuális egy teszt „ekkora méretű” szereplőkkel is.

Könyvtámaszok...

Az idősebbeknek bizonyosan a Simon és Garfunkel duó – Bookends (Könyvtámaszok) című, kiváló albuma jut eszükbe, benne a híres Mrs. Robinson c. dallal. Mivel két ilyen tehetség nem születik még egyszer, de hangdobozok újabbnál újabbak jelennek meg, mindig aktuális egy teszt „ekkora méretű” szereplőkkel is. A kiválasztott házimozi hangfalak feladata elsősorban a zene tolmácsolása, a dal megformálása, ami a ma elgépiesedett hangzású világunkban egy szép feladat. Ami a könyvespolcot illeti, hát nem oda szánta a gyártó, hanem speciális állványra – ami a legjobb helye lenne. Egyesek úgy is vélhetik túlhaladott a könyvespolcdoboz meghatározás, hiszen ezek a hangszórók a házi-mozi háttérsugárzói is lehetnek, kihangsúlyozva az univerzális felhasználást. Természetesen nekik is igazuk van, de mi most ezeknek a hangdobozoknak zeneiségét vizsgálva csak ajánlásokat tehetünk a multi-csatornás felhasználások tekintetében.

 

Teljesítmény: 60/90 Watt
Frekvencia átvitel: 40 Hz – 46 000 Hz
Keresztezési frekvencia: 2 700 Hz
Érzékenység (dB/1W/1m): 86 dB
Impedancia: 4…8 Ohm
Magas hangszóró: 25 mm Ø alumínium-dome
Mély/közép hangszóró: 135 mm Ø titánium-PP
Méretek: 309×176,5×270 mm
Tömeg: 5,15 kg
Ár: 169 000 HUF
Forgalmazó: StreamAudio Kft.

Az ASCENT LE egy nagy hangszórócsalád részeként (Quadral Special Editions) mutatkozik be, modern eleganciával rukkol ki. Stílusos kisdoboz, lágy vonalvezetésű, egyszerű stílusú a mai követelmények szerint sok mindent tudó, a maga módján. A 25 mm-es alumínium membrános magas-hangszóró és a titánium-PP membrános 135 mm-es közép/mély hangszóró záloga a zeneiségnek, világosságnak és a torzításmentes, megfelelő dinamikának az egész tónustartományban. A nagyon jól méretezett alumíniumból készült magas-membrán 46 kHz-ig terjedő frekvencia átvitelével az SACD/DVD-Audio lemezeken lévő magas frekvenciák leképezésében jeleskedik, természetesen nagy befolyással a hangszerek hallástartományon belüli alaphangzására. A nagy-felbontású file-ok hallgatásához is ideális. Gondos munka a kabinet, mert a fejlesztő egy vastag, közepes sűrűségű MDF előlapra bízta a káros rezonanciák egy részének megkötését. Az új hátrafelé szűkülő kabinet az álló-hullámok kialakulását akadályozza meg a doboz belsejében. Mindezek kellően muzikális hangzást adnak e kis doboznak. Az igen keskeny hátlapra kiváló minőségű és nagyméretű csatlakozó szerelvények kaptak helyet, ami a doboz értékét csak növeli.

Mivel a vizsgálódáshoz jó felvételek is kellenek, az alábbi igazi mestermunkákat hallgattuk:
Orff-Carmina Burana – Huston Symphony Orch, Leopold Stokowski, Re-Mastering: Dough Sax, The Mastering Laboratory (EMI CDM 7243 5) Verdi-Aida – London Symphony Orc, Erich Leinsdorf, Re-Mastering: 20-bit Apogee UV22. (RCA 74321) La Spagna – Barokk kamarazene eredeti, restaurált hangszereken előadva. Analóg felvétel Revox A-77, Sennheiser MKH 105 mic. (BIS) Lincoln Center Jazz Orch.-Portraits Duke Ellington. Columbia (CK 53145)
Ezeket a felvételeket minden gyűjteménybe ajánljuk, mert kiváló előadói, karmesteri, hangmérnöki, munkák.

Első hallásra nem túl hivalkodó, nem harsány, nem szárnyaló, de nem is megfékezhetetlen – talán így lehetne röviden bemutatni. Hosszabb hallgatózgatás után kiderül, hogy a középtartománya megfogott, ritmikailag jó, derűs hangzású, bejön a láb-dobogtató effektus. Magas hangjaiból a hegedűhang profitál a legjobban, de a jazz-ben lévő cinek is szépen kicsengenek. A szuper-magas felharmonikusai dúsak, csilingelők. Majdnem mindent a széles-sávú középsugárzó csinál, félköríves tere van természetesen ez állványra helyezve bizonyítható a legjobban. A széles frekvencia spektrum érezteti hatását az ütősök produkciójában is, meg van mindennek a legteteje, de a többi tónus is követi ezt a jelleget. Dinamikai különbségek meg vannak, közelebb ültet a zenéhez, érzékenysége folytán lendületesebben zenél, mint társai. a szimfonikus zene ütősei pregnánsan szólnak. Közepei harsányabbak, ebből a fa- és rézfúvósok profitálnak. Fellelhetők a felvételen szereplő zeneszerszámok kezelési hangjai, a vonó húzása, a zongora koppanása, a fúvók „szele”. Szépen hozza a szoprán ének artikulációját. Zongorája, ha nem is Forma I-es, de legalább nem fahangú és a hegedűk magasai is szárnyalók. Vannak korlátai ez egyes fafúvók hangjának, de érzelmeket közvetít, a zene egyes finom részleteinek bemutatásával.

Jazz-ben kontrollálatlan, dohogó mélyei nem a nagybőgőnek kedveznek. Sok az egymásra ülő frekvencia, a zongorát és nagybőgőt akkor lehet igazán megkülönböztetni egymástól, ha a zongora dallamot játszik és nem kíséretet. Lebegősek a mélyek, a kíséret hátul van és kevés terű, árnyalt. A kritikus ún. buktató-hangoknál sem rezonál a kabinet, rövid a lecsengési ideje, hamar elhallgat ott, ahol erre van szükség a zenében. A basszus tartománya a lüktetés érzékeltetésére szorítkozik, nem megy le elég mélyre, de nem is ezt várjuk tőle. Inkább jelzi a mélyet adó hangszerek karakterkülönbségét mind testességét. Kisdoboz mivolta ellenére ad jó nagybőgő hangokat, dinamikusan, ritmustartása jó. A mély-hangok ott vannak, ahol egy ekkora doboznál lenni kell, nem falrengetőek, de megmutatják a hangszer karakterét.

Bejáratva akár 1-2 Watton is órákig fáradság érzet nélkül muzsikál. Hangfekvései tiszták, kiváltképp kevés hangszer megszólalása esetén. Színpada a két hangszóró közötti térben három, négy irányban, hangszercsoportokban nyilvánul meg, az arányokat csak szolidan mutatja. Színpadképe nem szűk, bár a hangszercsoportokra korlátozódik, ad levegőt, megfelelő atmoszférát sugall. A szólista egy kicsit előre lép, ekkor a kíséret nem annyira domináns, definiálható, de azért nem megy az élvezet rovására. Egy kicsit zeneműfüggő, ki – ki tapasztalatai szerint kedvenc műfajához válassza. Nyílt hangzású, nem dobozhangú, nem akar nagyobb lenni, mint amekkora. Nagyon fontos, hogy a szimfonikus zenében az egyes hangszerek jellegzetes hangját tisztán, minden esetben jól elkülönülve egymástól megkülönböztetve halljuk. Ez a dolog is jól megy, még akkor is, ha nem nagyon van színpad-mélység érzet, de mivel a tér a dobozok síkja felett keletkezik, tehát jó. Nagy teljesítménytől sem esik kétségbe, nem esik szét a hangzáskép. Lehetőleg állványra helyezzük, mert ekkor tudja igazán hozni a formáját.

Én még nem felejtettem el azt az időt, amikor kezdőként minden kezembe akadó anyagból hangdobozt akartam fabrikálni. Szerencsére az elővezetésben leírt 60-as, 70-es évek történéseit és hangulatát megélve számomra minden a zene körül forgott. Szerettem volna én akkor ilyen hangdobozokat birtokolni, beismerve az anyagiakat és a helyzetet, azt, hogy ezek csak külhonban voltak kaphatók, a fülemet élőzenén edzettem. Ezt ajánlom minduntalan a mai géphangzástól elbódultaknak is, hátha így könnyebb lesz különbséget tenni a választáskor és értékelni a hangdobozgyártók igyekezetét.

Konklúzió

A hangzásról órákat lehet vitatkozni, de biztos, hogy a gitárnak pengeni, a dobnak dörögni, a trombitának ércesnek kell lenni. Jól tudják ezt a Quadral mérnökei és ezek a hangdobozok is, mert kellően testes hangjával, jó hangfekvéseivel, a hangszerek részletgazdagságának bemutatásával érzékelteti a muzsika sokrétűségét.

Zeneiség: 90%
Térleképzés: 85%
Dinamika: 90%
Kivitel: 90%
Szerelés minosége: 95%
Kezelhetoség: 95%
Összesen: 91%

Pro
+ a megvalósított hangzás átlátható
+ elképesztő mikró- és makro-dinamikai csúcsok
+ a ritmustartása igen jó
+ elegáns és igényes külső

Kontra
- a középhangok tömörsége egy picit kisebb az elvártnál

Disztribútori információk:
Forgalmazó: StreamAudio Kft.
Internet: https://streamaudio.hu/
Telefon: : +36-30/530-6192