A 2014 Consumer Electronic Show csillagai
Quaral Aurum Montan VIII hangfal bemutató
Írta: George de Sa
Elsőként 2013 márciusában volt alkalmam a Quadral Aurum szériás hangfalakkal találkozni a montreali Salon Son & Image Show kiállításon. A termékek kanadai disztribútora, a Mok & Martensen hatalmas kiállító termében gyűjtöttem első tapasztalataimat. Lenyűgözött a Titan VIII élénk, meggyőző hangja, amelyet a Vincent premiumLine elektronika hajtott meg. Miután minden látnivalót végignéztem, semmi nem tántoríthatott el attól, hogy visszatérjek a Titan bemutató termébe. A Mok & Martensen javaslatára meghallgattam a kiállított Aurum Altan VIII állványos hangfalat, amelyet egy Vincent SV-237 integrált erősítővel vezéreltek. Lehetőségem nyílt belepillantani az SV-237 csodálatos belső felépítésébe is, és nagyon élveztem az Altannal együtt töltött időt. Nem tudtam ellenállni a kísértésnek, és elfogadtam a szíves invitálást egy harmadik hangfal bemutatójának meghallgatására. Ez volt az Aurum Montan VIII. Akkor még nem tudtam, hogy később alkalmam lesz hosszabb időt is vele tölteni.
A quadral (igen, elvileg kisbetűvel írják) egy német hangfal, és elektronika gyártó cég, amely már a 70-es évek eleje óta jelen van a piacon. Az Aurum, a Quadral zászlóshajó sorozata úgy az elektronikában, mint a hangfal szériákban. 11 hangfalból áll a sorozat, amely három centert, két állványost, öt álló hangfalat, valamint egy mélysugárzót kínál. Az Aurum Montan VIII a harmadik legnagyobb, és harmadik legdrágább modell a top kategóriában.
Megjelenés, jellemzők:
Az Aurum Montan VIII virtuálisan teljes átvitelű, 3-utas, 3 hangszórós, nyomókamrás bass reflex álló hangfal. A súlya 40 kg körüli. Magassága 120 cm, szélessége 27 cm, mélysége pedig közel 48 cm. Ez nem egy észrevehetetlen hangfal méret. A driverek: egy darab 10,2 inches mély, egy 6,7 inches közép, és a számomra legérdekesebbnek tartott 4,72 inches magnetosztát ribbon magas. A folyamatos/zenei teljesítménye 200/300 watt, 25 Hz – 65 kHz átviteli tartománnyal. Az impedancia 4-8 ohm, 89 dB/1watt/1 méter érzékenységgel. A magnetosztát kifejezés számomra új volt, amikor a Montan kistestvéréről írtam a bemutatót, ezért egy kis kutatást végeztem, amit most megosztok Önökkel. Leegyszerűsítve, ahogy azt az Aurum weboldalán ismertetik; a magnetosztát amellett, hogy felépítésében különbözik, mégis ribbon sugárzónak felel meg. A magnetosztát nagyon vékony műanyag membrán hordozója nem vezető Kapton, (DuPont által kifejlesztett poliamid film) amelyre vezető fém réteget hordanak fel. Ez a membrán szendvics szerkezetben van beültetve párhozamos oszlopokba rendezett, nagyon erős mágneses térbe. Az eltérés a ribbonhoz képest az, hogy a ribbon nagyon vékony fém membránt alkalmaz az áram vezetésére. Az áram vezetés ott a teljes felületen történik, míg a magnatosztát esetében vezető sávokat alkalmaznak. A ribbon sugárzók tipikusan transzformátort alkalmaznak az impedancia illesztésre, ám ez szükségtelen a magnetosztát esetében.
Tovább haladva a közép, és mélysugárzóra. Mindkettő hagyományos felépítésűnek tűnik, ám a membrán anyaguk egy speciális keverék, amelyet ALTIMA-nak neveznek. Három nagyon kis fajsúlyú anyag, az Alumínium, a Titán, és a Magnézium keveréke. A közép, és a mély is gumi membránszélt, és konkáv porvédőt kapott, amely a membrán ívének folytatása. A hangfal széria tagjaiban közös az, hogy egybeépített alapra vannak rögzítve. A két alaplapot négy jól látható fém távtartó kb 6,5 mm távolságra tartja el egymástól. Az alap hordozó 1 inches tömör MDF lap. Ezt a felépítés módot több más hangfal gyártó akkor alkalmazza, ha a kicsatoló cső lefelé mutat, ám erről nincs szó a Montan esetében, mivel ennek két nagy csöve hátrafelé mutat. Ha szabad találgatnom erről a vizuális látvány elemről, szerintem az a funkciója, hogy a hangfaltest vibrációt leválassza az alaplapról, és ezzel együtt a padlóról.
A Montan másik szembeötlő formaterv részlete a woofer elrendezése. A 10,2 inches driver nem az előlapra van rögzítve, mint más hagyományos hangfal esetében, hanem különleges módon besüllyesztették, amely egyetlen más hangfalon sem látható. A diagonális elrendezésű sugárzó előtt ilyen módon nyomókamra alakul ki. A nyomókamra nyílását gumírozott rugalmas szálak védik. A kamra egyik részén a front paneltől mért távolság kb 1 inch, míg a távolabbi oldalon kb 8 inch. Fontos tudnivaló, hogy ez egyáltalán nem csak látványelem, hanem egy briliáns mérnöki ötlet. A driver mögötti kamra a hangolt kicsatoló csövekkel, mint bass-reflex rendszer üzemel, míg a front üreg membrán előtti része nyomókamrás rendszerű. Ez a hibrid megoldás szélesebbé teszi a mély átvitelt, emellett kontrolláltabb mélytartományt eredményez. Nem akarok előre szaladni a bemutatóban, de igazi hívővé váltam ezzel az elrendezéssel kapcsolatban.
A tesztelt csokoládé tölgy színű hangfal valódi fa furnér borítású volt, amelyet kifejezetten elragadónak találtam. A rés nélküli illesztés, és a fa érintése valódi autentikus élményt okozott. A stílusos megjelenésű hangfal minden részlete magas szintű, hibátlan kidolgozást mutat. A magas, és a középsugárzó alumínium kerete rés nélkül illeszkedik az előlapba. A mágneses rács rögzítés kidolgozása is hibátlan, az előlapon semmi jel nem utal a rögzítési pontokra, annak eltávolítása után. Meggyőződésem, hogy a Montan ugyan ilyen jól mutat más színekben is. A hangfal rendelhető a természetes tölgy, és cseresznye, élő színeken kívül magas fényű fekete, vagy fehér színekben, de emellett 180 egyéni szín közül is választhat. A hátlap kettős csatlakozási pontjai összekötő kábelekkel vannak csatlakoztatva. Az Aurum Montan VIII hangfalakat kézzel készítik Németországban, és 10 év a jótállás időtartama.
A bemutatás mód
Eljutottam a bemutató legfontosabb részéhez, a hallgatási tapasztalatokhoz. Minden eszközt bevetettem a hallgatás során. A rendszerem Windows PC, Squeezebox Touch, ADL Espirit DAC, Bryston BP6 előerősítő, és 4B-SST2 erősítő volt. Analóg forrásnak Goldring GR1.2/Electra cartridge, és Pro-Ject Phonobox II SE előerősítőt használtam. Az összekötő kábelek a Kimber Kable termékei voltak. Interkonnekt a Kimber PBJ/Hero, és a hangfal kábel a Kimber 12VS voltak. Úgy tapasztaltam, hogy a Kimber Kable 12 VS nagyon jó párosítás volt a Montan, és az elektronikám között.
Az új állapotú Montan VIII hangfal hangja nagyon visszafogott, és legalább 400 óra bejáratást igényel. Már akkor sejtettem, hogy el fog varázsolni, amikor először meghallgattam. A mély tartományban olyan bemutatót rendezett, amilyet még más hangfalból nem hallottam eddig. Itt a Montan kivételesen széles tartománya nem csak hallható, érezhető is. Rendkívül kellemes érzés, mikor egy hangfal közel a teljes tartományt képes megfelelő módon megszólaltatni, beleértve a 20-40 Hz ultra mélyeket is. Nem sok hangszer hangja megy le erre a tartományra a templomi orgonán kívül. A basszusgitár például általában csak 40 Hz-ig megy lefelé. Ennek ellenére néhány felvétel tartalmaz hanganyag részeket ebben a tartományban. A lemezek hallgatása közben inkább érzi, mint hallja ezeket a Montanból, és fel fog tűnni a hiányuk más hangfal hallgatásakor.
Itt van például a Cowboy Junkies Trinity Session albuma. Néhány műsorszám meghallgatása igazán közel vitt a Montan VIII-hoz. Az első szám a Mining for Gold nem tartalmaz hangszer kíséretet, csak Margo Timmins ünnepélyes szóló énekét. A dalt egy templomban vették fel, és az ultramély tartományban a helyiség csodálatos visszaverődéseit is jól hallhatóan rögzítették. A saját Audio Physic Sitara 25 hangfalaimhoz képest az Aurum Montan teljesen felértékelte ezt a felvételt a teljességével. A teljességet nem csak a hallható részekre értem, hanem a fizikai érzésekre is. A Montan VIII-on keresztül hallgatva a mélyek sokkal jobban érzékelhetők, tapinthatóbbak, és realisztikusabbak voltak. A legjobb hasonlat talán a friss kávé illatának beszippantása, majd megízlelése lehet. Az illata felébreszti az érzékeit, de a kóstolás lehet az, ami a teljes élvezetet képes maximálisra fokozni. A Montan VIII mélytartományára azt tudom mondani, hogy teljes élvezetet nyújt.
A Mining for Gold hallgatása közben éreztem a templomhajó egész szobát betöltő moraját a háttérben. Ugyanezen az albumon a következő szám a Misguided Angel. A kickbass dob ütéseinek hallgatása extázisba hozott. Nem csak azt hallottam, ahogy az ütő a dobhoz ért, hanem azt is, ahogy hozzá ért. Eddig ezt még soha nem tapasztaltam meg. Hallottam a mélyek súlyát, és az erejét. Az élethű tonális hang érzése pontosan olyan módon rezgette meg a dobhártyámat, mintha élőben hallgatnám a hangszert. Ez az érzés több műsorszámon át végig kitartott. I’m So Lonesome I Could Cry. Ebben a dalban is ugyanúgy éreztem a ritmus lüktetését. Soha nem hallottam természetellenesnek, vagy túlhangsúlyosnak a mélyeket. A Montan mélyei feszesek, kontrolláltak, artikuláltak, és texturáltak voltak. Nem éreztem vékonynak, vagy vastagnak ezt a tartományt. Mikor megmértem a hangfal frekvencia átvitelét, szinte teljesen sík volt 25 Hz-ig, és emellett mentes volt a tipikus 60-80 Hz körüli kiemeléstől is. A gyártók általában ezzel szokták ellensúlyozni a mélyátvitel hiányosságát, ám ebben az esetben nem volt rá szükség.
Mikor áttértem a „4” Fourplay Sexual Healing című számára, amelyet sokszor meghallgattam az Altan VIII-on, a Montan kistestvérén, a következőket tapasztaltam. A dal aláfestése feszes, határozott basszus gitár hang, amelyet a szintetizátor effektjei egészítenek ki. A zenében hallatszik továbbá egy harang csilingelő magas hangja is. A jegyzeteimre támaszkodva el tudom mondani, hogy az Altan hangja vékonyabb volt a magas tartományban, mint a Montan. Ezen kívül a Montan közép magas tartománya egy kicsit teltebb, több tonális árnyalatot mutat, amely élethűbbé teszi ezt a szegmenst. Mikor a Montant az én Sitara hangfalaimmal hasonlítom össze, a Sitara 25 jobban megtartotta a magas tartomány áttekinthetőségét. Teljesen más volt viszont a megjelenítés módja. Ez a Sitara kerámia bevonatos alumínium membrán technológiája, és a Montan magnetosztát magasa közötti különbségre vezethető vissza. A Montan több kiemelést tesz a futamok bemutatásakor a kezdő élekre, amely tisztább élénkebb prezentációt eredményez. A színpad mérete ezen a felvételen a Montanon tökéletesen érezhető, meghaladja a hangfal külső éleinek határát, és a mélység túlmegy a front falon. A szintetizátor effektek prezentációja semmiféle problémát nem okozott neki, mindent bemutatott ami a felvételben benne volt. Az énekhang tiszta, és életszerű. A Sitara 25-tel összehasonlítva egy kicsit előrébb van, egy kicsit könnyedebb, és egy kicsit fókuszáltabb. Szerettem volna, ha egy kicsit áttekinthetőbb lenne.
A The Best of Dire Straits & Mark Knopfler lemezről a Sultans of Swing megmutatta azt, hogy a gyors ritmusokat mesterlövész pontosságával találja el. Egyszer sem csúszott el időben, tökéletesen időzített minden hangot. Mark énekhangja nagyon tiszta és részletező, intelligens módon illeszkedik a hangszeres aláfestésbe. Semmiféle egyéni változtatását nem érzékeltem a hangfalnak, még a dalt meghatározó dob is tökéletes részletezéssel jelent meg (hallani véltem az ütő hangját ahogy a bőrhöz csapódik) A cintányérok hangja tiszta, és életszerű, pontosan tükrözi a fém jellegüket. A Montan emellett megajándékozott azzal, hogy szinte hallani véltem az elektromos gitár pengetőjének hangját. Először úgy éreztem, hogy ezek az árnyalások nem is a felvételben vannak, hanem a hangfal kelti őket. Aztán meggyőződtem ennek ellenkezőjéről. Egyszerűen arról van szó, hogy a Montan mindent bemutatott, ami a forrásról érkezett. Rendkívül erős tagja lehet az átviteli láncnak, és különleges élményekkel ajándékozhatja meg a hallgatóját. A képalkotása nagyon stabil. A Montan egy nagyméretű hangfal nagyméretű mélysugárzóval, ezért a mélyek nem omlanak össze soha. Volt már dolgom olyan nagyméretű hangfallal, amelynek a képalkotása ugyan jó volt, de a valóságosnál sokkal kisebbnek mutatta a színpadot.
Tanulságos volt az Aurum Montan hangfallal eltöltött időm. Megmutatta nekem, hogy mi várható el egy jól megtervezett nagy méretű hangfaltól. Ha bárki számára nem lenne világos a tesz olvasásakor, más szavakkal tisztázom a véleményem. Az Aurum Montan kimagasló mélyhang tartomány prezentációs képességgel, gazdag artikulált, dinamikus hanggal rendelkezik. Meggyőző a koherenciája, annak ellenére, hogy mindössze kb 2,4 méterről hallgattam a 3 drivert. Szeretném hozzátenni, hogy ha kompromisszumot nem ismerő, részlet gazdag, pontos, gyors, és áttekinthető hangfalat keres teljes átvitellel, az Aurum Montan-t meg kell hallgatnia. A közel 8000 Dolláros ára miatt nagyon sok versenytársa akad, ám én hiszem, hogy a Montan a minőség, és a teljesítmény olyan kombinációja, amelyet nehéz lesz elfeledni.
forrás: Canada Hifi