Thiel CS3.7 Stereo Times teszt
Régen várt hírt kaptam, miszerint a kiváló zongorista Ahmad Jamal fel fog lépni Regattabarban egy kis színpadon Cambridge-ben. A képen látható fehér ruhás, álló galléros Úrról van szó. Amint Jamal a kezét a zongora billentyűire helyezte, azonnal tudtam, hogy csodának leszek részese. Elsőként egy finom bevezető szólót mutatott be, amely magába foglalta az ősz színeit, és a lombhullást. Aztán, mintegy a mélyből felemelkedve belekezdett egy csodálatos Middel Eastern melódiába, amelynek Kenny Washington adott szárnyakat dobokkal, és Manolo Badrena harangjátéka egészítette ki. Somewhere Along the Nile (egy korai Jamal szerzemény) következett, amelyben együtt élvezhettük a Bebop, a Blues, és a Jelly Roll stílusokat. Ezen Jamal bemutatta a hihetetlen kétujjas egyedi billentyűzet kezelését, amely a színek és a hangok forgatagát egyetlen hatalmas élménnyé olvasztotta. A hangzás erőteljes crescendo-ba váltott, és a zene szétsugárzott az egész teremben. Ekkor Jamal felállt a székéről, és úgy folytatta a játékát. Ahogy Jamal a billentyűket kezelte, az hasonlatos volt a tenger hullámzásához. Azután hirtelen egy pillanatra teljes csend lett, minden hangszer elhallgatott. A csendben Jamal visszaült a székére, és egy lágy marokkói ihletésű dalt kezdett játszani. Még a lélegzetem is elakadt azon, amilyen csodálatos módon alkalmazta Jamal a dinamikus árnyalásokat a ballisztikus menykő csapásoktól az egészen lágy futamokig.
Remélem, hogy Jim Thielnek volt legalább egyszer szerencséje Ahmad Jamal előadáson részt venni. Meggyőződésem, hogy Thiel nagyon élvezné a szonikus hasonlóságot Jamal művészete, és a kimagasló CS3.7 bemutatás módja között. Jim Thiel (1947-2009) több mint harminc év tapasztalatával tervezte a Thiel Audio hangfalait.
Általános bemutatás:
Jim Thiel a CS3.7 kísérő dokumentumában bemutatja az építés és a hangfal design újdonságait, kezdve a különlegesen magas szintű jel koherenciától a torzítás csökkentéséig. A célok eléréséhez felhasznált számtalan formaterv, és anyag felhasználás innovációt részletesen bemutatják a gyártó honlapján. Ugyanitt olvasható a CS3.7 részletes műszaki adatlapja is.
Rövid összefoglalóként megemlítem a magas és középsugárzó új stílusú egybeépítését. A cél az elméleti tökéletes idő együttfutás elérése volt, azaz a két sugárzóból a hangok egyszerre érkezzenek a hallgató füléhez. A problémát úgy oldották meg, hogy a magas és a közép tartomány kónusza szinte egybe van építve. Jim Thiel ezt még annyival toldotta meg, hogy különleges geometriai kialakítást alkalmazott. A CS3.7 középsugárzója nem lapos membránt alkalmaz, hanem az alumínium lapba számtalan redőt sajtolt (mint a kerék küllői), amely a mechanikus merevséget megtízszerezte, de a tömeg megmaradt extrém alacsonynak. A középsugárzóba beépített magas nagy légrést alkalmaz, és a motor négy radiális, és egy tengelyirányú neodymium mágnesből áll. Az össztömege hozzávetőleg hatszorosa egy normál magas sugárzónak. Lefelé tekintve a CS3.7 front panelen látható, hogy a woofer sík membrános, sugárirányú merevítéseket alkalmaz, egy passzív radiátor rásegítéssel. Ez a radiátor kezeli a CS3.7 ultramély tartományát. A CS3.7 keresztváltója első rendű szűrést alkalmaz polisztirol kondenzátorokkal, amely tökéletesen össze van hangolva a rövid csévés motorokkal. A zárt formatervhez a Thiel innováció hegyeket fejlesztett ki, amelyek célja a vibráció csökkentése, a driver energia szóródásának megakadályozása, és az állóhullám kiküszöbölése. A CS3.7 erős, és kiváló a kivitelezése. A lekerekített kabinet 15 rétegű hajlított keményfa, amelynek stabilitását, és vibráció csökkentését a nehéz alumínium fedél tovább fokozza. A színvonalas álló hangfal döntött előlapja megmunkált alumínium, amely a drivereket stabilan rögzíti, így megakadályozza a nem kívánt membránmozgásokat. A CS3.7 hajlított falú doboza belül nem tartalmaz párhuzamos felületeket, ami megakadályozza az állóhullám kialakulását. A különleges megjelenése egyáltalán nem feltűnőbb a szobában, mint bármely nagyobb méretű hangfal. A porvédője mágneses rögzítéssel csatlakozik az igényesen kialakított előlaphoz. Úgy éreztem, hogy jobb, ha nincs rajta a hallgatáskor, de bármikor egy mozdulattal visszahelyezhető, vagy levehető tetszés szerint.
Részletes bemutatás:
A CS3.7 sík membrán felületei ideálisak a közép, és magas tartomány energiájának egész szobába való szétterítéséhez. Tökéletesen alkalmas például Ahmad Jamal koncertjén megtapasztalt árnyalt dinamika tolmácsolására. A CS3.7 kimagasló képességei nagyon élethű bemutatót biztosítanak. Emellett viszont tudnia kell, hogy a hangfal odafigyelést igényel a rendszerelemek, és a részletek terén. A hálózati feszültség ellátás például kritikus. Ezt úgy értem, hogy mindenképpen hálózat kondicionálót javaslok, és azt tanácsolom, hogy a hálózati kábeleket is cserélje ki, lehetőleg egy gyártó modelljeire. Joe Reynolds, és Roy Gregory a Nordost-tól elhozták nekem a legújabb fejlesztésű Quantum Resonant Technology sorozat termékeit, amelyet a teszt során használtam. (nem csak az én rendszeremen javított, biztosan más installációkon is kiváló hatásfokkal használhatók. Remélem, hamarosan tesztelhetem külön is ezeket a termékeket). A CS3.7 nagy szobában mutatja a legjobbat, ha odafigyel a káros visszaverődést okozó felületek kordában tartására. Úgy tapasztaltam, hogy a CS3.7 széles magas, és közép irányszöge megköveteli azt, hogy az oldalfaltól, és a hátsó faltól a lehető legtávolabb helyezze el. Legalább 2,4 méter távolságra helyezze el egymástól a hangfalakat, és az egyenlő szárú háromszög csúcspontján található hallgatási pozíció legalább 3 méterre legyen. A CS3.7 nem romantikus, vagy elnéző hangfal. Különlegesen érzékeny az alkalmazott elektronikára. Abszolút igényli a félvezetős erősítőt, amelynek nagy dampingja, és hatalmas tápegysége van, hogy tisztességesen meg tudja hajtani.
A megfelelő összeállításban a CS3.7 megmutatta a legjobb tulajdonságait. Ragyogó életszerűség, dinamikus bátorság, és szétáradó vibrálás jellemzi a teljes átviteli tartományon. Ahmad Jamal lemezét hallgatva az Island Fever (In Search os Momentum, Birdology Records) bemutatóján a CS3.7 tökéletesen visszaadta Jamal egyedülálló billentyűzet kezelés technikáját a lágy érintésektől kezdve a hatalmas dinamikájú crescendokig. A hangfal középtartománya megdöbbentően pontos, minden dinamikus árnyalat artikulált, és részletező. Annyira valósághű, hogy csaknem kilöki a székéből. Jamal zongorájának csodálatos középtartománya, és tiszta magasai annyira pontosak, precízek, hogy fel lehet bennük ismerni az élő előadás minden részletét. A CS3.7 megajándékoz a a pontos időzítéssel, és a pillanatok változásaival ami elengedhetetlen Jamal játékának élethű bemutatásához.
A Quartet Equinox kiváló minőségű SACD lemezén (Philip’s Wish) található flamenco stílus is nagyon jó példa a hangfal képességeinek bemutatására. A Rapid Water dalban akusztikus gitár, fuvola, fakocka (ütős hangszer), valamint dob zenél együtt, és tökéletesen érzékelhető a hangszerek közötti távolság. A CS3.7 hitelesen mutat be mindent a középtartományon. A gitár nylon húrja szinte tapintható, és rendkívül valósághű. Megtalálható volt a bemutatóban mindaz a lendület amivel a Quartet Equinox a flamenco stílust ötvözi a jazz tartalommal.
Nagyon jól áll ennek a hangfalnak a rock and roll. A CS3.7 remekül kombinálja a közép tartomány pontosságát a kimagasló tisztasággal, és áttekinthetőséggel. Jerry Garcia szólója a Midnight Moonlight-ban (After Midnight, Kean Kollege 2/28/80 Rhino) szinte elkábított az erejével, és realizmusával. Energia hullámok töltötték be a szobámat, ahogy a szóló gitár, és a basszus együtt játszott. Tökéletesen hallható volt a két hangszer közötti távolság térben, és időben is. Neil Young Downtown (Mirrorball Reprise 459342) dalának hallgatásakor kalapot emeltem a CS3.7 előtt. Neil Young, és a Pearl Jam tagok játékának villámgyors előre-hátra ringása világosan érzékelhető. További szemléletes példa Keith Richards és Steve Jordan hangszeres vetélkedése az Eileen-ben (Main Offender Virgin 86499). A CS3.7 tökéletes időzítéssel mutatta be Jordan dobjainak beütéseit, és valósághűen szólaltatta meg az alsó, valamint a felső mélytartományt. Ozomati dobverőinek puffanása szinte egybefonódott a színekkel, és a hangokkal a Live At Filmore (Concord Records) lemez nyitó számában (Dos Cosas Ciertas) egy hatalmas méretű színpadon.
A hangfal mélytartománya feszes, és gyors a rock, latin, és kick régióban. Mindennél jobban tetszett Victor Wooten elektromos basszus gitár szólója Béla Fleck and the Flecktones lemezéről az Amazing Grace dalban (Live At The Quick, Columbia). A CS3.7 előadása mindent bemutatott a húrok ütésétől, a pengetésén át a lágy lecsengésig egy harmonikus képben. A CS3.7 talán nem megy le olyan mélyre, mint az árkategóriája más hangfalai, de nagyon koherens dinamikus a mélye, rengeteg sebességgel és artikulációval (leginkább egy félvezetős, nagy teljesítményű, hálózat kondicionált rendszeren lehet erre képes). A közép, és alsó basszus tartományok kimagasló dinamikus árnyaltsága, pontosan időzített, megfelelő hangerejű, és artikulált. Például mikor Wooden hagyja lecsengeni a húrokat egy lendületesebb akciója után, az hasonlatos egy színpadon elhangzó sóhajtáshoz.
Végezetül, az énekhangot is utolérhetetlen pontossággal, és intenzív élethűséggel szólaltatta meg. Leonard Cohen mély sötét baritonja melegen, és mélyen áradt szét a szobámban miközben az In My Secret Life számát énekelte a Live in London (Sony) élő koncert albumról. Ez a vágás kiemelte a CS3.7 egyik legjobb tulajdonságát. A hangfal teljesen eltűnt mint forrás, és csak a fantasztikus sztereó kép maradt. Cohen ábrázolása a center képben tökéleteses volt. A női vokál, és a szóló énekes mérete, és színpadi elhelyezkedése rendkívül pontos. A Blue Coast Record első hibrid SACD gyűjteményén Jane Selkye könnyed vokál támogatással énekli a Slow Day című műsorszámát. Selkye hangja könnyed, levegős, és csodálatosan telt a magas tartományban. A Thiel különleges részletességgel mutatta be a dinamikus árnyalatokat, és kristálytiszta időzítéssel lehetett hallgatni Selkye több oktávot átívelő hangját. Jól tolmácsolta a hangfal azt, hogy milyen kreatív módon alkalmazta a rövid megtorpanásokat, és a tempó lassításokat. Más lemezen, mint például a Persuasions Sing The Beatles (Chesky), a CS3.7 külön élvezetet okozott a vokál bemutatójával. Minden énekes artikulált, és teljes testű, emellett a hangfal csodálatosan mutatja be az egyes énekesek minden apró hangrezdülését.
A CS3.7 kimagasló szonikus minősége, dinamikus artikulációja, hatalmas teljesítménye, és a mód, ahogy a teljes átviteli tartományon koherens sok más típus számára példaértékű. Úgy hallottam, hogy a húrok hangját valami csodálatos analitikus módon, a maguk teljes természetességében szólaltatja meg. Edvard Grieg From Holberg’s Time (Onyx) The Moscow Soloist művében csodálatosan ötvözi a túldíszítettséget, az enyelgést, és a finomságot. A referenciaként alkalmazott Reference 3A Grand Veena hangfalaimon is természetesek voltak a húrmozgások, jó volt az édesség, és a harapósság aránya. A CS3.7 túlszárnyalta ezt, ami valószínűleg a gazdagabb magas tartományának köszönhető. Olyan érzés volt, mintha a magas csak a húr hangját szólaltatta volna meg a felső tartományban, és egy kicsit figyelmen kívül hagyta a fatest hangját, a húrokra kent gyantát, vagy minden más természetes rezonáns tartalmát. Az analitikus húrmozgás bemutatáson túl nagyon nehéz volt fókuszban tartanom magam, hogy a hangfalra figyeljek, mert egyszerűen magával ragadott a belőle áradó zene.
Értékelés
A CS3.7 kétségtelenül egyike a leg koherensebb hangfalaknak, amit mai napig volt alkalmam meghallgatni bármely árkategóriában. Tapasztalataim szerint különösen kedveli a rock and rollt, a kis és nagy jazz, blues együtteseket, valamint az élő felvételeket. A frekvencia átvitele, és a dinamikus artikulációja kimagasló a sztereó képalkotásával egyetemben. Ha elég nagy teljesítményű erősítést alkalmaz, a dinamikája, és a zenei részletező képessége lendületes, és életszerű lesz akár kis hangerősségen is, ami bizony annyira figyelemre méltó, hogy akár díjazni is lehet. Mindenki sokféle zenét hallgat, de hangfala általában csak egy van. Hibaként róttam fel a CS3.7-nek a magas tartomány felső részének túlzott analitikus voltát. Ennek ellenére a CS3.7 képességei jelentősen túlmutatnak az árán. Kiváló bemutatóra lesz képes azok számára, akik értékelni tudják az élénkséget egy pontszerű hangforrásból. Ahmad Jamal koncertjének hallgatása közben a CS3.7 tökéletesen demonstrálta a vibráló energiát, a koherens hangeloszlást, és a dinamika árnyaltságát.
Utolsó megjegyzésként hozzátenném, boldoggá tett az, hogy a Thiel Audio tovább él még Jim Thiel után is, és folytatja az Ő általa teremtett hagyományokat. A Thiel CS3.7 Jim Thiel hagyatéka, és bizonyítja azt, hogy egyike volt napjaink vezető hangfal tervezőinek
Nelson Brill
Műszaki adatok:
Sávszélesség: (-3 dB) 32 Hz – 35 kHz
Amplitúdó sávszélesség: 33 Hz – 22 kHz +/- 2 dB
Érzékenység: 90 dB 2,8V/1 m
Impedancia: 4 ohm
Méretek: 1140x320x540 mm
Súly 41,5 kg