Hírek, Tesztek

Skyanalog Audiophile - Highend MC hangszedő teszt

BM
BM
2022.10.21 14:04
Skyanalog Audiophile - Highend MC hangszedő teszt

A Skyanalog cég alapítója Jack Leung, szabadidejének minden percét a kézműves technikák elsajátítására összpontosította, majd beiratkozott a Dél-kínai Műszaki Egyetem elektromérnöki szakára. Kimagasló tudása és teljesítménye hozzájárult, hogy megvalósítsa álmát, egy audio-márkát alapított. Hét év távközlési mérnöki munka után elindította a Skyanalog céget. A cég 1999 óta létezik, székhelye a dél-kínai Guangdong tartomány négymilliós Jiangmen nevű városában van, a portfólió legnagyobb részét eleinte a csöves erősítők és CD-lejátszók tették ki. Ezen termék körön belül mindenféle audio-berendezés készült sok ismert márka számára is. Egyes gyártók már saját nevük alatt is feltűnést keltettek, mint pl. a Cayin vagy a Line Magnetic. A Skyanalog hozzáfér a megfelelő anyagokhoz, a munkatársak, a csúcsminőségű hangzás eléréséhez szükséges minden pontossággal, elsajátították a mikroszkopikus generátorok építésének művészetét – és, hogy ne maradjanak diszkréten rejtve, belevágtak.

skyanalog mc hangszedok

Az audio-piac még most is túl nagy ahhoz, hogy egy kis cég frissen készült, magas minőségű gyártmányai rögtön magukra irányítsák a figyelmet. Az belátható, hogy a termelés automatizálásának és a nagy mennyiségek alacsony áron történő előállításának képessége viszont nem az audiofil kategóriának kedvez. És valóban, a kommersz kategória is a fejlődés egyik lehetősége, főleg anyagi haszonnal jár, de nézzük meg mit kínál (nekünk tetszőt) egy az OEM-gyártásból kiugrott cég! Mert a Skyanalog műhelyeiben megvan a készség ahhoz, hogy kézzel készítsék a hangszedők alkatrészeit. Van értelme az ezzel való törődésnek, mert a saját, minőségi termékeik elkészítéséhez kulcsfontosságú szellemi vagyonnal, oktató anyagokkal és természetesen titkokkal is rendelkeznek. A legtöbb hangszedőt kis mennyiségben gyártják, ami növeli a gyártás és forgalmazási költségeket – ezt már megszoktuk. A kínaizó „fanyalgóknak” üzenjük, hogy szeretnénk egy ilyen céget!

skyanalog mc hangszedp p2 g2 g3

A gyártmányválaszték tesztre kapott példányai a következők: a P-2, a G-2, és a G-3 modellek. Mindhárom hangszedő MC, azaz mozgótekercses rendszerű.

skyanalog mc hangszedp p2 g2 g3 adatlap

A Skyanalog P-2 hangszedő, viszonylag alacsony belépti díjért enged betekintést a mozgó tekercses modellek világába, ami már egyben azt is jelenti, hogy a perifériás berendezésekbe, mint phono-elektronika és kábelek, is be kell fektetni „egy kis pénzt”. A gyártó a P-2 hangszedő esetében is a hibátlan kivitelre és a lehető legpontosabb gyártásra helyezi a hangsúlyt. A P-2 részei a következők: az egyetlen tömör alumínium tömbből, CNC eljárással kimart, alul nyitott test – a tömör fém egyszerűen más értékrend – valamint, az 5 x 150 µm méretű Super Linear Contact tűprofil, ami egy kristályos boron tűszáron helyezkedik el. A tű hiperellipszis alakú, ami gyakorlatilag nagyon keskeny érintkezési felületet biztosít. Ennek mechanikai eredménye, hogy nagy „mélységben” olvassa a barázdába préselt zenei jeleket. A felhasznált alapanyagok nem általánosak és a megmunkálás sem szokványos! (Tehát, nem alumínium tűszár és nem egyszerű elliptikus gyémánttű.) A P-2 szögletes keresztmetszetű, négyzet-alakú, tiszta-vas tekercs magot tartalmaz, a hajszálnál vékonyabb rézhuzal tekercsek keresztezik egymást. A megoldásnak köze van a Pure Iron Square tekercseléshez. A P-2 static compliance értéke 10 µm/mN, belső ellenállása 5 Ohm, a 100–220 Ohm „optimális“ lezárási ellenállás helyett a gyártó valamivel magasabb lezáró ellenállást ajánl, delikvensünk inkább 470 Ohm értéket kíván. A kimeneti feszültség, 3,54 cm/s sebesség mellett 0,4 mV., ami garantálja a kiváló jel-zaj arányt, mivel a phono-előerősítőnek nem kell nagy nyereséget produkálni. A gyártó a 11-14g effektív tömegű karokba javasolja.

skyanalog mc hangszedp p2 kép

A másik ligában játszó G-2 modell masszív alumínium házra épül eloxált türkiz-kék színben kínálja magát. Klasszikus fél-hüvelykes rögzítéssel szerelhető, az M 2,5 menetek közvetlenül a testbe vannak metszve. A kicsi, alacsony impedanciájú tekercseket (az egyenáramú ellenállás 8 Ohm) négyzet alakú lágyvas hordozóra klasszikusan keresztben tekercselik, ami növeli az induktivitást és praktikus kimeneti feszültséget biztosít. A G-2 modell 0,35 mV-os kimeneti feszültséget generál 3,54 cm/s sebesség mellett. A szintetikus rubin rúd száron, egy nagyon karcsú vonalvezetésű gyémánt-tű ékeskedik. Az ajánlott tűnyomás 16 és 20 mN között van. A gyártó a lezáró impedanciát 200 és 470 ohm között javasolja, közepesen nehéz karokhoz ajánlott.

skyanalog mc hangszedp G2

A G-3 típus a Skyanalog választékának tetején helyezkedik el, egy csúcskategóriás modell, masszív alumínium házba szerelten készül. A többiektől első látásra az eloxálás színében különbözik, mint az egy csúcsmodellhez illik, látványosan elegáns sötétszürke színű. A G-3 is alig tíz grammot nyom és természetesen a klasszikus fél-hüvelykes rögzítéssel tudjuk beszerelni. A G-3 zafír tű-szárral rendelkezik és egy nagyon keskeny vonalú, Fineline metszésű gyémánt tűvel szerelt, ami a lemez barázda érinthető felületét maximálisan kihasználja. Valójában nincs mechanikai-fizikai különbség a zafír és a rubin között, csak a króm nyomai adnak vöröses színt a rubinnak, míg a Skyanalog G-3-ban használt zafír színtelen.

skyanalog mc hangszedp G3 kép

Azt, hogy a generátorok valóban azonosak-e, kiszerelés nélkül nem lehet felmérni, (ettől eltekintünk) mindenesetre szinte egybevágó specifikációkkal rendelkeznek. A tűszárak esetében sincs igazán egyértelmű hierarchia a három anyag között, bár mindegyiknek megvan a hangzásra kifejtett hatása. A Skyanalog nem kelti azt a benyomást, hogy a drágább hangszedők a mérések szigorúságától szólnak jobban, meg sem próbál mesterséges hierarchiát létrehozni olyan műszaki paraméterek hangsúlyozásával, mint a frekvencia átvitel vagy a csatorna-egyensúly, mindhárom modell esetében szűk ±1dB-es tűréssel szavatoltak. A szereléssel kapcsolatban mindhárom hangszedő esetére elmondható, hogy az M 2,5-es furatok közvetlenül a hangszedő-testbe vannak vágva és csaknem nyolc milliméter mélyek. A test egyenes elülső éle meglehetősen egyszerűvé teszi a pick-up shell első éléhez illesztett beállítást. Amennyiben rendelkezésünkre áll egy minden méreti szabványt betartó pick-up shell, akkor a szerelésnél könnyű dolgunk lesz. Azért a pontosság betartása érdekében egy beállító sablon használata nem árt.

MEGHALLGATÁS

skyanalog mc hangszedp p2 g2 g3

Meghallgattunk néhány „rendszert buktató” előadást. Ezeknél a felvételeknél a zenei kifejezés rejtett összetettsége vagy hagyja ragyogni a hangszedőt, vagy az teljesen összeomlik. Úgy gondoljuk, hogy bármelyik, úgynevezett High-End hangrendszereknek fel kell idéznie a zene valódi erejét és olyan tisztán kell közvetítenie az üzenetet, amilyen tisztán azt szánták. Ezért műsorra vettük: Kitaro – Silk Road Suite, London Symphonic Orchestra (Teldec DMM 065/066 Kuckuck Schallplatten), Walter „Wendy”Carlos & Benjamin Folkman – Switched-on Bach (Bach a la Moog CBS 6350), Humble Pie – Rockin’ the Fillmore (A&M 3506), Erik Satie – Monotones, Royal Operahouse Orchestra (EMI C06903500), Saint-Saens – „Organ” Symphony (EMI CVB1792). Lehet, hogy lemezgyűjtő barátaink a felsoroltakat megmosolyogják, (mert, hogy se Pink Floyd, se Kraftwerk, se AC/DC). Választásunk a 70-es évek elején kiadott hanglemezekről szólt, akkor még szó sem volt a digitális technikáról! Elektronikus és populáris zenei kívánságlista helyett beértük Robert Moog analóg szintetizátorainak dús hangjaival, valamint szinte az összes akusztikus hangszer hangzásával. Meglehetősen hosszúra nyúlt tesztünk a ki-és beszerelésekkel együtt kellemes volt, maratoni cikk született. Nos, lássuk a medvét, akarom mondani a macikat!

skyanalog mc hangszedp p2 hangszedo

A Skyanalog P-2 nem annyira dinamikus, mint amennyire modernebb hangzásmódot alkalmazva magabiztos. Kellő mértékben részletező, a frekvenciasáv az átlagnál szélesebb spektrumot mutat. A kellemes hangzásélmény részben azért van, mert a hangzási kiegyenlítettség igen jó, de főleg azért, mert részletgazdag, a hangok textúrája, a zene szövete nagyon jól követhető. Mindent bemutat annak érdekében, hogy ne kezdőként tekintsünk rá. A konkurens modellekhez képest nincsenek drámai különbségek, de ezen a konstrukciós- és árszinten jelentősnek mondhatók. A zene mindig kellően határozott impulzusokkal indul és a csendeknél megmutatja, hogy nagy szerepük van a hangulat megteremtésében. Van amikor nagyon is többet adó, briliánsan csilingelő, széles spektrumot bemutató, a lényeg, hogy a hangzás stabil lábakon áll. Ritmikája lüktető és az egész zenekar levegősen szól. A színekkel és a ritmus-szerkezetekkel jól bánik, alaposan intenzíven mutatja be az ütős hangszerek játékát, temperamentummal ragadja meg a lényeget bemutatva pl., hogy nincs két egyforma dob. Nyugodt módon kezeli a ritmust és kiegyensúlyozott hangot ad az érzelmeknek. Az akusztikus hangszerekkel tolmácsolt muzsika hangjai jól meghatározottak, valóban létrejön a lehallgató helyiségbe a figyelemre méltó realizmus. A szimfonikusok részletességgel tolmácsolják a művet, aminek következtében a szellemiség természetesen élni kezd. Akinek szüksége van a testesen lüktető basszus-menetekre, itt megkapja amit szeret. A mély hangok reprodukciója nagyobb erővel és kontúrral bír, a tágasság pedig valamivel nagyobb.

Már a „nóta” első hangjánál rögtön beáll az a zenei színtér – a színpad három dimenziójú mélysége, szélessége – amely aztán végig jellemző. A hangszíntér tiszta és rendezett, az irányokat helyesen mutató színpaddal rendelkezik. Stílusa egyértelműen a higgadtság, a dallamok, improvizációk és a harmóniák varázslatos módon keringenek. Szerethető a zenekar együttállása, az összhang. Folyékony muzsikálásban van részünk, a műveket erőteljesen és egyben elegánsan játssza, jók az időbeni lefutások. Az audio-rendszer és a zenehallgató között erős a vonzerő alakulhat ki. Összességében a Skyanalog P-2 modellt jó(!) „audiofil”-nek nevezném, jár a megkülönböztető titulus. Véleményünk szerint két hangszedő által keltett hangzás finomabb differenciákat rejt mint két hangsugárzóé. Természetesen ez felfogóképesség kérdése is. Ezért mutatjuk a következőt.

skyanalog mc hangszedp g2 teszt

A másik ligában játszó Skyanalog G-2-re váltva hamar kiderül, hogy ez a hangszedő karakteres kontúrokkal operál. Az első hangok indulása még inkább határozott és ez nagyon imponáló. Még közvetlenebb, tömörebb, még összetettebb hangzást produkál. Modern felfogással eleven előadással, példamutatóan tisztán játssza a zenét – egészen biztosan nem fogunk elaludni. A hangszínek nem csillognak, nincsenek eltúlozva, csak tiszták, a középmagas hangok természetesek. Egyszerre produkálja a semleges hangzást és az ízesebb, dúsabb, felharmonikusokkal telített hangszerhangokat. Az akusztikus hangszerek nem sokkal erősebb bemutatása jót tesz a klasszikuszene megkedveltetésének. Számos akusztikus hangszer bemutatása azt mutatja, hogy a jellemző hangszíneknek helyeseknek, a mértéknek valóságosnak kell lenni, a hangszín nem lehet se túl sok, se túl kevés. Ugyanez vonatkozik a hangszer bemutatásakor megjelenő méretre is. Mindezek bizonyítást nyertek. Nagyon szép az orgona artikulációja, finoman elhelyezve a hangszerek sokasága között. Bár ez inkább hangszóró és komplett hangsugárzó kérdése, de ha már itt a jelfolyam elején nem stimmel valami, akkor például egy énekesnek „kunyhó méretű feje” lesz. Minden pianissimo megfelelően tamponált a mély-hang-komponensekkel együtt fülbemászóan szól. A hangszínpad kellően nyitott, a hangszeresek jól beosztott színtéren jelennek meg. Semmi nem megy a művészi megvalósítás és a zenei érték rovására. A mikrodinamikai különbségek jól érzékelhetők, pedig ez a specifikációból – mivel azonos adatok vannak publikálva – nem olvasható ki.

skyanalog mc hangszedp g3 teszt

A Skyanalog G-3 határozottan, de hihetetlen nyugalommal zenél. Amolyan, „ide nekem a hegyet is – elhordom”, követem a legvadabb fortisszimokat, de közben bemutatók minden művészi rezdülést. Minden akusztikus hangszer bemutatása szenzációsan jó. Játékát a mennyei magas hangok és a síron túli mélyek jellemzik, közöttük megannyi, számokban talán kis sem fejezhető árnyalat és harmónia jelenik meg. A hangok tisztaságába nehéz belekötni, ezért két dolog kerül a figyelem középpontjába: a hang és a csend találkozása. A „nóták” közötti üres részeken, a modulálatlan barázdákban és a hangközökben, lélegzet elállító csend honol. Minden a hangok közötti csendről és a zenei történések elmeséléséről szól anélkül, hogy túlzásokba esne. Sajnos világunkban nyugalom hiány és csend ínség van. Túl sokan, túl sok mindent akarunk, ráadásul egyszerre. Pedig a csend mélyén ott lapul minden lehetséges hang és harmónia – a zene, ahogy van. A G-3 átlépi ezt a küszöböt, itt már nem sok fantáziálás kell ahhoz, hogy az akusztikus hangszerek hangzását valódinak ítéljük. Az itt hallható hangzás energikusabb, holisztikus és intim, inkább a jazz-és klasszikus zene hallgatók, mint a rockerek hangszedője. A G-3 impozánsan mutatja a nagyzenekart is, ezért nemesebbnek tűnik. Szobákban létrejön az érzés, hogy a hangszereket formákhoz kössük. A hangoknak romantikus aurája van. Isaac Stern, korunk egyik legnagyobb hegedűművésze szerint: …”A zene az, ami a hangok között történik, amit mindig kutatnunk, keresnünk kell. Minden koncert olyan, mintha az első volna, minden koncert más. Muzsikusnak lenni kiváltság, hálásnak kell lennünk érte”… A Skyanalog G-3 MC-hangszedő a fekete lemezekről átveszi a zene elevenségét úgy, hogy az energiát hordozza. A zenei interakciót előidéző lenyűgöző képességgel rendelkezik, a bonyolult zenei összetettséget nagyon magas szinten bontja ki. Az ének és a hangszerek, valamint az akusztikus terek rekonstrukciója során a zene haladó megértését arra a szintre viszi, hogy a zenei energia meggyújtása valódi érzelmi interakcióban megtörténhessen.

A riválisok között – tekintve, hogy egyik sem ma kezdte a szakmát – az impulzusokra való gyors reagálás és a csend megjelenítésének „elkészítése” nem egyszerű feladat. Mindhárom modell, a tű-metszés/csiszolás magas fokának köszönhetően olyan „felületeket” talál a barázdában, amit még nem játszottak, a hangok és a sercegés aránya még a játszottabb (a nem az ócska) lemezek esetén is a hang javára billen. Azonban a csúcsminőségű hangvisszaadás igazi Szent-Grálja a valódi zenei események újraélesztése. Ezek a hangszedők szerencsére nem beszélik belénk a „gyereket”, de a fürdővízzel sem öntik ki. Esetünkben az a fontos, hogy egy hangszedő, itt a jelfolyam elején, már mindent be tudjon mutatni, tehát bízhassunk benne. Rendszeres olvasóink tudják, hogy még mindig messzemenően analóg pártiak vagyunk, előnybe részesítve a hanglemezek által keltett reprodukciós élményt. A zenehallgatás egy kulturális dolog, számunkra az analóg reprodukció magas szinten rezonál. Most úgy érezzük, hogy a rendkívül játékos P-2, valamint a finom és nemes G-2 és G-3 garantáltan sok lemez-barátra talál.

KONKLÚZIÓ

Azt még mindig nem lehet tudni, hogy ez a kínai cég régebben (talán manapság is) melyik, „jól ismert” márkák hangszedőit gyártotta, viszont a sajátmárkás termékek hangminősége és a kivitelezés szenzációt kelt. Ha van valami újdonság, ami piacra kerülésekor berobban, az a Skyanalog hangszedő-család. Az egyes modellek egyértelműen a kínálat gazdagságát jelentik viszont sok általánosan ismert márka modelljeinek piaci létét megnehezíthetik. Kiválóan felmondták amit tudnak, de egyben feladták a következő leckét. Őszintén szólva, fogalmunk sincs, hogy Kínában hány gyártó gyárt hangszedőket de.., valójában azt a tényt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a Skyanalog munkatársai megtanulták, hogyan kell ebből a termékből kiválót építeni. A precíz kivitelezés és a hangminőség előfeltétele annak, hogy felkeltse a figyelmet hangszedő-piacon. Jack Leung ennek megfelelően cselekszik, bevallva, hogy hangszedőket készíteni sokkal nehezebb feladat, mint azt először gondolta. Amit nagyra értékelünk az a hozzáállás: miszerint a Skyanalog mindig is műalkotásnak tekintette a termékeket, minden alkatrész, tükrözve a gyártás lényegét, precízen kidolgozott. Mindent megtesznek annak érdekében, hogy az igényes és hozzáértő hallgatónak, kifinomult kivitelezéssel és egyedi stílussal, rendkívüli lejátszási élményt nyújtsanak. A hangzásnak a zene művészetét kell szolgálnia! A Skyanalog termékek be tudják bizonyítani, hogy világszínvonalú minőségűek, muzikálisak, élvezetes, tiszta hangzást nyújtanak.
Ui: Egy ősi kínai mondás szerint: ….”Amelyik otthonban zene szól, ott atya és fiú között szeretet honol, s ha a nép is zenél, harmónia uralkodik az emberek között”…

Összesítés:
+ Tökéletes mechanikai kivitel, minőségi portéka
+ Nagyon jó hangzás, a P-2 modell már audiofil szint
+ G-2 finom, de nem feltűnő felbontás,
+ G-3 kifejezetten ínyenceknek ajánlott

Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Aktuális árak: https://streamaudio.hu/skyanalog
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253