Divine Acoustics Bellatrix: A lengyel kézművesség és a kifinomult hangzás harmóniája
A Divine Acoustics Bellatrix egy 2,5 utas, 3 hangszórós álló hangsugárzó, amely a lengyel kézművesség és a modern technológia tökéletes ötvözete. A Divine Acoustics, egy családi vállalkozás, több mint 20 éve készít hangszórókat a legmagasabb minőségi elvárásoknak megfelelően. A Bellatrix a cég zászlóshajója, amely a részletgazdag hangvisszaadást, a dinamikát és az elegáns megjelenést ötvözi egyetlen lenyűgöző termékben.
A BELLATRIX KÉSZÍTÉSE
A Bellatrix kalandja 2017-ben kezdődött. A harmadik generációs Proxima és Electra sikere után , amelyeket a piacon jól fogadtak, eljött az ideje valami teljesen újnak és minden szempontból jobbnak.
Több hónapon át folyt egy új forma keresése, amely azonnal felismerhető, különbözik a versenytársaktól, és egyben emlékeztet a Proxima és az Electra „lapos dobozaira” .
Azonban nagyobb dobozméretre volt szükség a dupla mélyközép sugárzó befogadásához. Több, eredetileg kartonból készült prototípus megépítése után a Bellatrix nyolcszögletű keresztmetszetet kapott. A forma tovább dőlt hátrafelé, ferde felső és alsó élekkel, mélysége még mindig kisebb, mint a szélessége.
A szekrényforma bonyolultsága és a számos különböző vágási szög ellenére minden fa és fém alkatrészhez sablonok készültek, a szekrény belső kerete pedig egy speciálisan épített szerelőasztalra épül. A sablonok és a vágási technológia fejlesztése közel 9 hónapot vett igénybe, hogy elérje az alkatrészek kívánt pontosságát, 0,3 mm alatti tűrésekkel. A Bellatrix fa elemei hagyományos módszerekkel, CNC gépek használata nélkül készülnek.
A vizuális megjelenés azonban csak egy része a szekrény kialakításának. Ami még fontosabb, az belül van. A szekrény lefelé szellőztetett, de ez nem egy tipikus basszus-reflex kialakítás. A Bellatrix válaszfalakkal van felosztva több, egymással összekapcsolt kamrára, amelyek együtt diffúz-csillapító rezonanciarendszert alkotnak, ami a TQWT (kúpos negyedhullámú cső) burkolat értelmezése.
Egy ilyen szekrény létrehozásához egy speciális prototípus megépítésére volt szükség, amely kinyitható, beállítható és tesztelhető. Ez lehetővé tette az egyes kamrák tesztelését a hallgatási ülések során, és annak megvizsgálását, hogy a különböző csillapító anyagok hogyan hatnak a közép- és mélyhangokra. A Divine Acoustics -ban használt, jól bevált CRCdesign technológia új, összetettebb és továbbfejlesztett formát kapott a Bellatrix tervezése során .
Több mint egy éves munka eredménye egy olyan szekrény, amely nem tartalmaz laza csillapító anyagot. Erősítések, keresztmerevítők és bordák sorozatával rendelkezik, amelyeket egy acélrács erősít meg, amely összeköti az oldalfalakat és eloszlatja a vibrációkat a magassági méret mentén. Ez azonban nem egy olyan szekrény, amely teljesen kiküszöböli a rezgéseket. Az alkalmazott tervezési megoldások lehetővé teszik, hogy a falak egy része „élő” maradjon a rezgések számára. A megfelelő mennyiségű, speciálisan kiválasztott diffúzoranyagot szigorúan meghatározott helyeken helyezzük el. A befejező panelek csillapító szerepet is betöltenek.
A Bellatrix munkálatai egybeestek az Eton új hangszórósorozatának bemutatásával. Az Eton képviselőjével folytatott megbeszélések után úgy döntöttem, hogy többféle új hangszórót rendelek tesztelésre. Ami lenyűgözött bennük, az a membrán felépítése volt, amely modern, de kissé vintage módon cellulózt használt. A membránok bevonat nélküliek, akárcsak sok évvel ezelőtt, de a számos domborításnak köszönhetően nagyon magas merevséget érnek el, ami korábban elérhetetlen volt.
A szükséges módosítások elvégzése után, mint például a hangszórókosarak precíz csillapítása (Basket Accurate Dampening), és a hangszórókat a hangfalaktól elválasztó szigetelőpárnákra szerelték, a 7 hüvelykes Eton Orchestra sorozatú hangszórók elkezdték reprodukálni a Bellatrix mély- és középtartományát .
Az Eton hangszórók elkészítéséhez jó minőségű magassugárzóra volt szükség. Nem volt könnyű kiválasztani, és sokáig tartott.
A cellulóz membránok természetes „társa” a középkategóriás meghajtókban a selyemmembránnal ellátott magassugárzó. Mindkét anyag természetes és kiválóan kiegészíti egymást. Rengeteg magassugárzó van a piacon selyemmembránnal, de csak néhányat tudtam használni ehhez a projekthez.
Az első figyelembe vett paraméter az impedancia volt. A Bellatrix egy 2,5 utas rendszer, névlegesen 4 ohmos, széles tartományban. Ezért a magassugárzónak 4 ohmosnak kellett lennie, hogy „kijósolhatóbb” impedanciát biztosítson a Bellatrix-szal együtt működő erősítők számára. Így az összes 8 ohmos és 6 ohmos magassugárzó kiesett.
A második kiválasztási kritérium a magassugárzó hatékonysága volt. Nem lehetett túl magas, mert a középső hangok nem haladják meg a 87dB/1W/1m hatásfokot. Úgy tűnik, hogy a hangszórógyártók valamilyen oknál fogva versenyfutásban vesznek részt a lehető legnagyobb hatékonyságú hangszórók létrehozásáért, akár a hangminőség rovására is. A piacot elárasztják a 93 dB, 95 dB és még magasabb hatásfokú magassugárzók. De hogyan lehet egy ilyen magassugárzót olyan mélyhang-meghajtóval használni, amely nem éri el a 90 decibelt? Túlzottan csillapítani? Ossza meg a feszültséget a keresztváltóban? Feláldozni a mikrodinamikát? Ezért az összes 90 dB-nél nagyobb hatásfokú magassugárzót kizártuk.
Végül a Scan-Speak Illuminator gyűrűs radiátorra esett a választás minden fejlett technológiájával. A membrán mögötti nagy csillapítókamrás, nagyon alacsony rezonanciájú, a kívánt hatásfok 90dB alatti változatot választottam. Miért nem a népszerűbb változat „lóherelevél” előlappal? Pont a nagyobb hatékonysága miatt.
A Divine Acoustics évek óta a TMI (Tweeter Multilayer Isolation) rendszert használja, amely magában foglalja a magassugárzó elválasztását a fő szekrényszerkezettől. A Scan-Speak magassugárzó kis elülső felülete miatt a hagyományos, különféle anyagokból készült betétkészletet át kellett alakítani. A különböző anyagokkal és konfigurációkkal végzett sok hónapos kísérletezés után egy új technológiát fejlesztettek ki a kemény anyagok felhasználására – a CeraGem-et . A magassugárzónak külön alváza van, amely több csillapítási rétegből álló rendszert integrál. Ugyanezt a technológiát alkalmaztuk Kepler rezgéselnyelő lábainknál is.
A Bellatrix szekrények egy aprólékosan csillapított külön kamrával rendelkeznek, amelybe a magassugárzót a teljes csillapítórendszerével együtt szerelik.
Milyen crossovert kell használni a gondosan előkészített meghajtók precíz vezérléséhez, és nem veszélyezteti a szekrény kialakítására fordított erőfeszítéseket? Mindenképpen rendkívül pontosnak kell lennie. Mennyi időt kell szánni a tervezésre? Amennyire szükséges! Az évek során a Divine Acoustics különböző sorrendű crossovereket használt, amelyek a fejlesztés előrehaladtával egyre pontosabbak lettek. Idővel az SGP (Single Ground Point) és az RFpath (Voltage Divider Elimination) rendszereket fejlesztették ki a pontosság további javítása érdekében.
A Bellatrix azonban megkívánta a teljes keresztezési séma átszervezését, meghatározva a 2,5 utas rendszer legjobb lejtőit, elemezve a különböző crossover-komponensek hatását az egyéni hangjellemzőkre, és megértve ezek kölcsönös függőségét. A Bellatrix crossoverek fejlesztése során új tervezési és összeszerelési technológiákat fejlesztettek ki, hogy biztosítsák a hangminőséget és a megismételhetőséget a következő egységek építésekor: ESM (Energy Storage Management) és FDC (Fully Directional Circuit).
Végül az 1. és 2. rendű szűrők használata ellenére a Bellatrix crossover 51 alkatrészt tartalmaz pontról pontra, kétoldalasan, nyom nélkül egy táblára szerelve. Az egyetlen földi pont tervezése önmagában több hónapig tartott, a Scan-Speak és az Eton meghajtók integrációja pedig több mint egy évnyi hallgatási munkamenet és több száz mikrobeállítás eredménye volt. Nagyon jó minőségű hangszórók létrehozásához valóban sok időt kell rájuk szánni.
A keresztváltó külön burkolatába van felszerelve, és az összeszerelés során több mint 200 mérési pontot ellenőriznek egy ellenőrző lista alapján.
A használt Miflex kondenzátorok: réz KFPM és polipropilén MKP-14, valamint Jantzen Audio: Alumen, Z-Superior és Z-Standard. A kondenzátorok csomagokban vannak kombinálva, hogy elérjék a szükséges kapacitás legnagyobb pontosságát, és mindegyik csomag legalább kétféle kondenzátorból áll, amelyek hangzásban kiegészítik egymást.
A tekercsek gyógyszerészeti pontossággal készülnek. Lemérik, a lehető legnagyobb pontossággal mérik, és pamuttal szigetelik őket az RFI/EMI interferencia kiküszöbölése érdekében.
A felhasznált ellenállások 1%-os pontosságú, nem induktív Superes ellenállások, ezenkívül precíz fémfólia-ellenállásokkal párosítva a nagy pontosságú és ismételhető ellenállás elérése érdekében.
Kifinomult tervezés a tökéletes hangzásért:
A Bellatrix tervezésekor a Divine Acoustics mérnökei a legapróbb részletekre is odafigyeltek. A hangszóródoboz többrétegű szerkezetű, CRCdesign technológiával készült, és belsőleg rétegelt lemezből és acélból készült rácsozattal van megerősítve. Ez a konstrukció minimalizálja a rezonanciákat és a vibrációkat, ami tisztább és pontosabb hangvisszaadást eredményez.
A mély- és középsugárzók 7 hüvelykes, módosított Eton Orchestra meghajtók, jellegzetes dombornyomott cellulóz membránnal és gumi felfüggesztéssel. Ezek a hangszórók kiválóan teljesítenek a mély- és középtartományban, biztosítva a dinamikus és részletgazdag hangzást.
A Bellatrix tervezésekor a legtöbb időt a keresztváltó tervezésére fordították. Az egyetlen földelési pont használata az összes korrekciós áramkörhöz és az összes belső csatlakozáshoz jelentősen javítja a Bellatrix hangzását, növelve annak tisztaságát, mikro-dinamikáját és a zene természetes hangzásának érzetét. A hangszórók speciális alváza a Kepler rezgéscsillapító lábakban alkalmazott csillapító rétegekre támaszkodik.
Elegáns megjelenés és minőségi anyagok:
A Bellatrix nemcsak a hangzásával, hanem a megjelenésével is lenyűgöző. A karcsú, elegáns design és a válogatott fafurnérok exkluzív megjelenést kölcsönöznek a hangszóróknak. A gondosan kiválasztott anyagok és a precíz kidolgozás garantálja a magas minőséget. A hangszórók kissé több mint 120 cm magasak és 36 cm szélesek.
Műszaki adatok:
- Felépítés: 2,5 utas, 3 hangszórós
- Impedancia: 4 Ohm
- Érzékenység: 88 dB
- Frekvencia átvitel: 35 Hz – 40 kHz
- Ajánlott hallgatói szoba mérete: 16-40 m²
- Ajánlott erősítő teljesítmény: 10-160 W
- Hangszóró-erősítő bejáratási idő: ~48 óra
- Kondenzátorok bejáratási ideje: ~500 óra
- Nettó súly: 29 kg
- Impedance: 4 Ohm;
- Efficiency: 88 dB;
- Frequency response: 35 Hz-40 kHz;
- Recommended listening room area: 16-40 m2;
- Recommender amplifier power: 10-160 W;
- Speaker to amplifier accommodation period ~48 hours;
- Capacitors burn-in time: ~500 hours;
- Net weight: 29 kg;
- Shipping weight: 2x 34 kg;
- Packaging dimensions (cm): 2x 132x46x46;
- Design: 2.5 way, bass-reflex/TQWT;
- Woofer / midwoofer: 2x 7” ETON Orchestra;
- Tweeter: 1x 1” Scan-Speak Illuminator;
- Internal wiring: Divine Acoustics Halley;
- Binding posts: Divine Acoustics, single, pure copper;
- Floor separation: Divine Acoustics Kepler.
Kiemelt tulajdonságok:
- Többrétegű, CRCdesign technológiával készült hangszóródoboz
- 7 hüvelykes Eton Orchestra mély- és középsugárzók
- Egyetlen földelési pontú keresztváltó
- Speciális alváz rezgéscsillapító rétegekkel
- Elegáns design és minőségi anyagok
A Divine Acoustics Bellatrix ideális választás azok számára, akik a legmagasabb minőségű hangzást keresik egy elegáns és kézműves termékben. A hangszórók kiválóan alkalmasak a zenehallgatás és a házimozi élményének fokozására.