A legendás amerikai hangfalgyártó, a Klipsch nincs elkényelmesedve, hogy a múlt dicsőségéből próbáljon megélni, folyamatosan frissíti és újítja meg termékválasztékát. Ezek közé tartozik a tavaly piacra dobott Reference sorozat is. A tesztelésre kapott 5.1 házimozi szettet ennek a sorozatnak az elemeiből válogatták össze.
KLIPSCH R-26F HANGFALSZETT
Újra itthon
Ha Klipsch, akkor tölcséres konstrukció és magas hatásfok, vágja rá egyből minden hifi és házimozi rajongó, akkor is, ha néhány napja merült is el e két hobbi rejtelmeiben. Ezek a fogalmak mára szinte elválaszthatatlanul összeforrtak a cég nevével. A márka híveinek jó hír, hogy néhány év kihagyás után hivatalos forgalmazón keresztül vásárolhatók meg újra a Klipsch termékek, köztük a tesztünk alanyát képző, 2014-ben útjára bocsájtott Reference sorozat is.
A teljes Reference család hét tagú, két álló (R-28F és R-26F), két állványos (R-15M és R-14M), egy center (R-25C) és egy surround (R-14S) hangfalat, valamint két mélynyomót (R-12SW és R-10SW) tartalmaz. Ezekből a Klipsch több, előre összeállított 5.1 házimozi hangfalszettet is kínál, célszerű közülük választani, mert egyrészt így nem kell sokat ötletelni az összeválogatáson, másrészt az ár is kedvezőbb az elemenként megvásárláshoz képest. A kisebbik állódobozra alapuló szett két variációban létezik, a különbség csak a háttérsugárzókban van: az egyik változatban két R-14M monitor kerül a hátsó pozícióba, a másik esetben pedig két R-14S. Ízlés és szubjektív meggyőződés kérdése, hogy ki melyik konfigurációt tartja az üdvözítő megoldásnak: a direkt sugárzó monitorokat, vagy a hangokat jobban szétterítő, WDST technológiájú surround dobozokat preferálja-e?
A mi tesztünkben az utóbbi, házimozira jobban optimalizált összeállítás szerepelt, melynél hozzávetőleg 30 000 Ft az árelőny a szett javára a külön-külön számított komponensekkel szemben. Ez már jelentős különbség, ekkora összegből jó pár albummal bővíthető az otthoni lemezgyűjtemény.
Közös jellemzők
A hangfalcsalád tagjainak főbb konstrukciós megoldásai azonosak, ezeket felesleges lenne külön-külön ismertetni. A magassugárzó mindegyikük esetében egy négyzetes keresztmetszetű tölcsér mélyén helyet foglaló, 1 col (2,54 cm) méretű, alumínium membrános, LTS (Linear Travel Suspension) dóm. A Klipsch ezt az elrendezést hívja Tractrix Horn technológiának. Erőteljes dinamikát, tiszta, természetes hangzást biztosít a leírás szerint. Az egyforma magassugárzónak, (és az azonos hangolásnak) köszönhetően mindegyik hangfal felső határfrekvenciája 24 kHz (±3 dB-es határon belül). Ez a center és a háttérsugárzó esetén bőven elég lehet, a frontnál viszont (főleg nagyfelbontású zenei felvételek hallgatásakor) elképzelhető, hogy többre lenne szükség.
A mély/középsugárzók rézzel erősített, öntött grafit membránú (IMG - Injection Molded Graphite) hangszórók. Ezzel a módszerrel rendkívül merev, de könnyű kónusz állítható elő, amelynek alacsony a torzítása és a betörésre való hajlandósága. Ahogy haladunk a front hangfalaktól a centersugárzón át a surround dobozokig, úgy egyre kevésbé lesz fontos a nagy energiájú mélyhangok lesugárzása, ennek megfelelően egyre csökken az alkalmazott hangszórók membrán átmérője.
A masszív dobozok MDF-ből készültek, felületük fekete, szálcsiszolt fémet imitáló polimer borítás. Ez csökkenti a bútor-hatást, technikai megjelenést kölcsönöz nekik, izgalmasabb látványt eredményez, mint a gyakoribb, faerezetű fólia bevonat. Eltávolítva a fekete hangszóróselymet, feltárulnak a már említett tölcséres magas és IMG mélyközép hangszórók. Ez utóbbiak homorú porsapkás, vörösréz színű membránjainak látványa még inkább ráerősít a techno-jellegre, egy árnyalatnyi patinás beütéssel. E két ellentétes stílus eredményeképpen a hangdobozok simán beilleszkednének egy steampunk stílusú film díszletébe, gond nélkül elvegyülnének a többi vörösréz anyagú, techno-antik műszaki berendezési tárgy között.
A szett elemei
R-26F frontsugárzó: kétutas, basszreflex, néhány milliméter híján egy méter magas, keskeny hasáb, előre sugárzó, ovális reflexnyílásokkal. Karcsúsága ellenére közel 20 kg-os, a masszív felépítés eredményeképpen. A magassugárzó a legfelső pozíciót foglalja el, alatta helyezkedik el a két db. 6,5 col (16,5 cm) átmérőjű mélyközép hangszóró, frekvencia átvitele 38 Hz-től indul. Az alacsony alsó határ előrevetíti, hogy sztereóban hallgatva - mélynyomó támogatása nélkül - nem fogjuk kevesellni a lesugárzott basszus mennyiséget. Érzékenysége a Klipsch termékeknél megszokott módon kimagasló, 97 dB. Keresztezési frekvenciája 1800 Hz. A hátoldali dupla aljzat lehetőséget ad a kettős kábelezésre/erősítésre.
R-25C centersugárzó: kétutas, zárt doboz. Két, mágnesesen árnyékolt 5,25 col (13,3 cm) méretű mélyközép fogja közre a magassugárzót. Keresztezési frekvenciája ugyanúgy 1800 Hz, mint a frontoké, érzékenysége még nagyobb is egy leheletnyivel (98 dB), alul viszont nem megy olyan mélyre, csak 82 Hz-ig, de nem is neki kell szubbasszus effekteket szolgáltatnia.
R-14S háttérsugárzó: társaitól eltérően, a hajlított védő selyem nem levehető, fixen rögzített. A falra szereléshez szükséges konzolt a hátoldalán már gyárilag kialakították. Hangszórókészlete fordítottja a centernek, az ívelt előlap közepén (a doboz legszélesebb pontján), egy db. 4 col (10,2 cm) átmérőjű IMG hangszóró néz a helyiség belseje felé. Jobbról és balról fogják közre az ív két végére helyezett magassugárzók, két ellentétes irányba terítve a hangokat. Ez az elrendezés a Klipsch-féle WDST (Wide Dispersion Surround Technology) megoldás. A mélytartomány 83 Hz-től indul, terhelhetősége a front és a center 100 wattjával szemben csak 50 W, érzékenysége 89 dB.
R-10SW aktív szubbasszus sugárzó: jól megtermett, majdnem szabályos kocka, előre sugárzó hangszóróval, és hátsó reflexnyílással. A 10 col (25,4 cm) méretű membrán majdnem elfoglalja a teljes frontoldalt, meghajtásáról egy 150 wattos (csúcsban 300 wattot leadni képes) digitális erősítő gondoskodik, melynek köszönhetően maximum 112 dB-es hangnyomást tud előállítani. (A szomszédokkal való békés együttélés érdekében ezt nem próbáltuk ki a teszt alatt.) Frekvencia-átvitele 32-120 Hz közötti. A vágási frekvencia a hátoldali kezelőpanelen állítható, 40 Hz-től felfelé. Ugyanitt található a 0/180 fokos fázisfordító, és a háromállású (be/ki/auto power) kapcsoló.
Meghallgatás zenén és mozin
Sztereó módban - a változatosság kedvéért - most kizárólag magyar zenék közül válogattunk, elszakadva a már sokszor hallott tesztlemezeinktől. Pege Aladárkisegyüttesénél a szaxofon határozottan érces, a dob erőteljes, viszont a cintányér lehetett volna egy kicsit fényesebb. A bőgőszólónál a két front a várakozásunknak megfelelően, kifulladás nélkül, torzítatlanul sugározta le a mélytartományt. A színpad nyílt, széles, jól pozícionálhatók az egyes hangszerek. Az elektronikus zenét Presser Gábor Electromanticalbuma képviselte. A 2000 dioptria dinamika váltásait gyorsan, megbicsaklás nélkül követte.
Kíváncsiságból, egy kis időre átkapcsoltuk az erősítőt sztereóról multicsatornás üzemmódba, teret engedve a mélynyomónak. Meglepő módon, a mély szegmens változása kisebb volt a vártnál, izmosabb és határozottabb lett, de nem drasztikus mértékben. Ez az eredmény valójában a frontokat dicséri, megerősítve a tapasztaltakat, hogy ha nem földrengésszerű effekteket kell produkálni, akkor a két R-26F képessége bőven elég egy extrémitásoktól mentes zenei anyag mélytartományának magabiztos prezentálásához. Az Electromance alatt már megjöttek a korábban hiányolt magasak. Élénk, részletező volt a középtartomány, de könnyedsége nem teszi súlytalanná, a világos, tiszta hangkép ellenére megmaradt az ereje. Ezután visszatértünk az akusztikus hangszerekhez a Benkó Dixieland Band koncertjével. A térleképzés precíz, bár a színpad nem nyílt szélesebbre a két hangfal fizikai pozíciójánál, de azon belül pontos képet adott a zenészek elhelyezkedéséről. A szólóknál mindegyik hangszer szabadon kiteljesedett, színezettség nélkül mutatták meg karakterüket. Lendületes, életteli produkciót hallottunk. A végére egy kis könnyed latinos gitárzene: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor duója. Az ilyenkor mindig kiemelten figyelt tranziensek gyorsak, a hangzás analitikusan részletező. A basszus most nem jutott nagyon szóhoz, de a felette elhelyezkedő régiókban kontúros, jól definiált volt a hangzás.
A filmek közül - húsvéthoz közeledvén - először a Jézus Krisztus Szupersztárra esett a választás, de nem a mozifilmre, hanem az élő aréna turnéra. A színpadi közvetítés jellegéből adódóan főleg csak az első három hangfal munkálkodott, a surroundok feladata jobbára csak a számok közötti közönségováció tolmácsolására szorítkozott, de azt kiválóan oldották meg. Az előadás dinamizmusa nagyszerűen képződött le, mind a hangszeres részeknél, mind az énekszólamoknál, melyek markánsak voltak, de egyáltalán nem tolakodóak. Zenéről akcióra áttérve, (de maradva a középkorban), a következő mozi a Troy (Trója) volt. A partraszálláskor a surround sugárzók már nincsenek tétlenségre ítélve, jóval nagyobb szerepet kaptak az korábbiakhoz képest, és becsületesen helyt is álltak. A trójaiak hátunk mögül induló nyílzápora precíz valósághűséggel elevenedett meg. Később, Hektor ésAkhilleusz párbajában az egymásnak csapódó fémfegyverek éles hangja, a reccsenve eltörő dárdanyél, a harcosok lihegése még az előzőeknél is életszerűbbé tette a küzdelmet, testközelből kísérhettük végig az élethalálharcot. A város elestekor a pusztulás hangjai elementáris erővel törtek elő a hangfalakból, az istenszobrok ledöntését kísérő robajnál megmutatkozott az R-10SW ereje. Végül levezetésképpen, egy kis öröm-mozizáshoz, minden idők egyik legjobb filmjét hívtuk segítségül. (Persze minden lista szubjektív, de a legtöbb mérvadó rangsorban az első tízben található.) A fekete-fehér, monó hangúCasablancáról van szó, amely semmiképpen nem tekinthető egy DTS-HD MA tesztanyagnak, de egyvalamit jól demonstrált: a magányosan dolgozó centersugárzó kiválóan elvitte a hátán a teljes produkciót. A film minőségéhez mérten tiszta és jól artikulált párbeszédeket élveztünk. Rick kávéházában a zongorajáték és a kísérőzenekar igazi klubhangulatot varázsolt.
Összegzés
Az együtt töltött idő során szerzett benyomásink alapján a teszt végére következő megállapítások kristályosodtak ki bennünk:
Mindenképpen kiemelendő a két frontsugárzó pontos, erőteljes basszusa, önmagukban is jól megállták a helyüket. Nem csak házimozi elrendezésben, mélynyomó támogatásával alkalmazhatók, hanem önállóan is, teljes értékű sztereó hangfalakként. A magastartományból néha elviseltünk volna többet is, igaz, a műfajtól is függött, hogy volt-e hiányérzetünk vagy sem.
A kimondottan surround célra tervezett hátsó dobozok élethűen építették körénk a filmek hangkulisszáját, és bár nem volt módunk olyan ellenpróbát végezni, hogy ezt az összeállítást összehasonlítsuk a másik variációval, amelyben a monitorsugárzók kaptak helyet, de az biztos, hogy ebben az elrendezésben a komponensek remek partnerei egymásnak. A jól összeválogatott szett kiegyenlített minőséget produkált, egyik tagja sem lógott ki sem lefelé sem felfelé a társaságból.
Nem igazolódtak be azok a hifis/házimozis köztudatba beépült előítéletek, melyek szerint a tölcséres konstrukciójú hangdobozoknak tolakodó hangjuk, erőszakos magastartományuk van. Kiegyenlített hangzási balansz, erőteljes, de az erőszakosság határát át nem lépő hangkép jellemezte a hallottakat. Természetesen szigorúan csak a most vizsgált szettről van szó, alapvetően ódzkodunk globális igazságok kinyilatkoztatásától (és elfogadásától).
Végül a (talán) legfontosabb szempont, az árcédulán szereplő összeg: az akciós szett áraknak köszönhetően (akár az 5.0, akár az 5.1 elrendezést nézzük) rendkívül kedvező ár/érték arányról beszélhetünk. Az még plusz nyomhat a latban, hogy nem is akármilyen, hanem egy legendás márka neve olvasható a dobozokon.
Impedancia-jelleggörbe:
Szokatlanul féloldalasra hangolt reflexdoboz, a kétpúpú teve alsó púpja alig látszik. A névleges impedancia számtalan "szinonimája" után már azt hittük, minden mellébeszélést hallottunk, de a Klipsch tudott meglepetést szerezni: a valós 6 ohmos érték helyett azt írták, hogy "8 Ohm kompatibilis"! Értse mindenki úgy, ahogy akarja, belekötni nem egyszerű! A váltási pont elég alacsonyan, 2 kHz körül van.
Süketszobai frekvencia-átvitel mérési diagramja:
A váltási pont így már inkább 2000 Hz alatt látszik, egyébként átlagos, viszonylag egyenletes görbe. Alul 45 Hz-től van benne energia, a 15 kHz-es völgy a tölcsér számlájára írható.
Szobában mért frekvencia-átvitel tercsávos átlagolású mérési diagramja:
Jól korrelál a gating méréssel, kis hullámzással vonul végig a spektrumon. Érzékenysége kifejezetten magas, még ha a prospektusbeli 97 dB-t nem is éri el, feleakkora erősítő-teljesítménnyel is beéri, mint a nagy többség.
Frekvencia-torzítás diagram:
Kellemesen alacsony értékek, magasban kissé emelkedően.
Keresztváltó működési tartománya:
Az ábrán a mély- és a magas-hangszóró(k) működési tartománya, valamint a „végeredmény” látható, a váltók 1,8 kHz-en egyforma (nagy) meredekséggel avatkoznak be a szintekbe.
A hangsugárzó forgatásának hatása a frekvenciamenetre:
A 0 (pont szemből), 15 és a 30 fokból felvett görbékből az első kettő szinte azonos, bár lehet, hogy sokaknak a harmadik fog a legjobban tetszeni...
A méréseket együttműködő partnerünk, a Totel Szerviz Kft. végezte
Műszaki adatok
Klipsch R-26F álló hangfal
Felépítés: |
kétutas, három hangszórós, basszreflex |
Magassugárzó: |
2,54 cm-es alumínium |
Mély/középsugárzó: |
2 db 16,5 cm-es IMG |
Frekvencia-tartomány: |
38 Hz-24 kHz (±3 dB eltéréssel) |
Keresztváltási frekvencia: |
1800 Hz |
Érzékenység: |
97 dB |
Terhelhetőség: |
100/400 W (névleges/zenei) |
Névleges impedancia: |
8 Ohm |
Méretek: |
991x198x345 mm |
Tömeg: |
19 kg |
Ár: |
169 999 Ft/pár |
Klipsch R-25C centersugárzó
Felépítés: |
kétutas, három hangszórós, zárt doboz |
Magassugárzó: |
2,54 cm-es alumínium |
Mély/középsugárzó: |
2 db 13,3 cm-es IMG |
Frekvencia-tartomány: |
82 Hz-24 kHz (±3 dB eltéréssel) |
Keresztváltási frekvencia: |
1800 Hz |
Érzékenység: |
98 dB |
Terhelhetőség: |
100/400 W (névleges/zenei) |
Névleges impedancia: |
8 Ohm |
Méretek: |
184,2x476x184,2 mm |
Tömeg: |
6,7 kg |
Ár: |
59 999 Ft |
Klipsch R-14S háttérsugárzó
Felépítés: |
kétutas, három hangszórós, zárt doboz |
Magassugárzó: |
2 db 2,54 cm-es alumínium |
Mély/középsugárzó: |
1 db 10,2 cm-es IMG |
Frekvencia-tartomány: |
83 Hz-24 kHz (±3 dB eltéréssel) |
Keresztváltási frekvencia: |
2200 Hz |
Érzékenység: |
89 dB |
Terhelhetőség: |
50/200 W (névleges/zenei) |
Névleges impedancia: |
8 Ohm |
Méretek: |
169x381x165 mm |
Tömeg: |
3,6 kg |
Ár: |
69 999 Ft/pár |
Klipsch R-10SW aktív mélyláda
Felépítés: |
előre sugárzó, hátsó reflexnyílásos |
Hangszóró: |
25,4 cm-es IMG |
Frekvencia-tartomány: |
32 Hz-120 Hz (±3 dB eltéréssel) |
Teljesítmény: |
150/300 W (folyamatos/csúcs) |
Maximális hangnyomás: |
112 dB |
Egyéb tulajdonságok: |
szabályozható szűrő (40 Hz-150 Hz között) |
Méretek: |
355,6x317,5x398 mm |
Tömeg: |
11,6 kg |
Ár: |
89 999 Ft |
Iránytű
AKCIÓS szett ár: |
5.0 hangfalszett: 269 990 Ft
5.1 hangfalszett: 349 990 Ft
|
|
|
|
|
Mérleg
+ A két front határozott basszustartománnyal rendelkezik, de nem kerül túlsúlyba, kiegyenlített marad a hangkép
+ A háttérsugárzók hatékonyan építik fel a hangteret
+ Kedvező szett ár, akár mélynyomóval, akár nélküle
- Zenei anyagon néha kevés volt a két frontsugárzó magastartománya
- A réz felületű membránokból adódó nagyon karakteres megjelenés miatt, nem illeszkedik harmonikusan bármilyen enteriőrbe
Szubjektív vélemény
Hangminőség házimozira: |
4,5 csllag |
Hangminőség zenére: |
4 csillag |
Kivitel: |
4,5 csillag |
Formaterv: |
4 csillag |
Ár/érték arány: |
4,5 csillag |
Ár/érték arány AKCIÓS áron: |
5 csillag |
forrás: av-online.hu