Forrás: hifipiac.hu
A PMC hangsugárzókkal való újbóli megismerkedést (valamikor a távoli múltban már volt szerencsénk találkozni velük) mindjárt egy igazi csemegével, a gyártó fennállásának 25. évfordulójára készült DB1 Gold monitorral kezdjük, ami ugyan a márka jelenlegi legolcsóbb modellje, ez azonban semmit sem von le az esemény értékéből.
Aki a gyártó történetéről írt korábbi cikkünket olvasta, az már tudja, hogy a Professional Monitor Company a nevéhez hűen a hangstúdiók világából érkezett a home audióba, így a hangsugárzói egyfajta háziasított stúdióhangszóróknak számítanak, amelyeket hallgatva a tulajdonos, ha akarja, egy kicsit talán még hangmérnöknek is érezheti magát. A jubileumi DB1 Gold kiindulópontjának a korábbi DB1+ modell tekinthető, technológiailag pedig GB1 gyakorolta rá a legnagyobb hatást, ami már önmagában kedvező ajánlólevélnek számít, mivel a különleges apróságnak így bőven volt honnan különböző pozitívumokat örökölnie.
A PMC hangsugárzókkal való újbóli megismerkedést (valamikor a távoli múltban már volt szerencsénk találkozni velük) mindjárt egy igazi csemegével, a gyártó fennállásának 25. évfordulójára készült DB1 Gold monitorral kezdjük, ami ugyan a márka jelenlegi legolcsóbb modellje, ez azonban semmit sem von le az esemény értékéből.
Aki a gyártó történetéről írt korábbi cikkünket olvasta, az már tudja, hogy a Professional Monitor Company a nevéhez hűen a hangstúdiók világából érkezett a home audióba, így a hangsugárzói egyfajta háziasított stúdióhangszóróknak számítanak, amelyeket hallgatva a tulajdonos, ha akarja, egy kicsit talán még hangmérnöknek is érezheti magát. A jubileumi DB1 Gold kiindulópontjának a korábbi DB1+ modell tekinthető, technológiailag pedig GB1 gyakorolta rá a legnagyobb hatást, ami már önmagában kedvező ajánlólevélnek számít, mivel a különleges apróságnak így bőven volt honnan különböző pozitívumokat örökölnie.
A gyártó többi modelljéhez hasonlóan alapos és értékes kézimunkával készülő DB1 Gold egy két-utas passzív monitorsugárzó az elmaradhatatlan TL (Transmission Line) rendszerrel, ami kontrollált és méretét meghaladóan testes és energikus basszust biztosít számára. A merev és stabil hangdoboz belsejében a hajtogatott TL rendszer összesen 1,5 m hosszú, a hangszórókészlet egy 140 mm-es mély/középsugárzóból és egy 27 mm-es lágy dóm tweeterből áll. A hangszórók saját fejlesztések, nem pedig valaki más gyártmányai, aminek az egyediségen és a nagyobb presztízsen túlmenően gyakorlati okai is vannak; a TL rendszer alkalmazása nagyon pontosan illeszkedő, meghatározott paraméterekkel bíró hangszórókat igényel, melyeket bizonyára egyszerűbb házon belül megtervezni, legyártani és a dobozokhoz finom hangolni. A két hangszóró között a váltás 2 kHz-en történik, a váltó egy precíz, kiváló minőségű alkatelemekből felépített szerkezet, amelynél a különböző gyártóktól származó válogatott alkatrészek mérési eredményeiről precíz nyilvántartást vezetnek, és közülük az alapján csak a legjobb minőségű darabokat használják fel. Mindegyik hangsugárzó esetében kizárólag azonos specifikációjú kondenzátor párokat használnak, az alkatrészek pedig katonai minőségű áramköri lapokra kerülnek.
A hangsugárzó dobozának megalkotásánál a stabilitás, a kellő merevség és az integritás voltak a legfontosabb elemek. Amint azt már a cégbemutató cikkben is írtam, a PMC a fenti elvárások maximális teljesülése érdekében a legmodernebb számítógép vezérlésű megmunkálási technológiák és a hagyományos kézműves eljárások kombinációját használja és a különféle anyagok alapos ismeretének is a birtokában van. Az ATL™ (Advanced Transmission Line, vagyis a PMC által továbbgondolt Transmission Line) felépítésű kabinet merev HDF lapokból áll precíz illesztésekkel és modern kötőanyagokkal, melyek együttese megfelelő környezet biztosít a minőségi meghajtók számára. A klasszikus fekete kőris furnér burkolat a világ prémium minőségű fákat termelő, fenntartható erdőiből származik, a front lapokat pedig kézzel párosítják egymáshoz, így minden egyes hangsugárzó pontos tükörképe egymásnak. A szigorú minőségellenőrzési protokoll része a párba válogatás is, a számítógépes mérések után pedig az elmaradhatatlan hallgatási tesztek következnek. Mindennek köszönhetően a gyárat csak valóban tökéletes hangsugárzók hagyhatják el.
A már említett Advanced Transmission Line (ATL) technológia a mély/középsugárzó energiáit használja fel a hagyományos bassz-reflex rendszerű vagy zárt hangsugárzóknál jóval hatékonyabb módon. A nagyon stabil és masszív kabinetet többféle akusztikai anyaggal bélelték ki, amelyek a legalacsonyabb frekvenciákat kivéve minden egyéb abszorpciót teljesen elnyelnek. Az ATL rendszer ilyen módon nem pusztán a basszus átvitelt javítja és teszi hangerőtől függetlenül egyenletessé, hanem ráadásként jobban érvényre juttatja a többi frekvenciasávot is.
Az ATL rendszer „kijárata” szintén nem egy hétköznapi megoldás, hanem a PMC saját fejlesztésű Laminair™ nevezetű kivezető nyílása a még jobb eredmény elérése érdekében. A kialakítás a Forma 1-es versenyautók aerodinamikai elveihez hasonló, melynek köszönhetően a kijáratnál a légáram mozgása egyenletesebb, mint a különféle formájú reflexnyílások esetén. Mivel az ATL rendszerben a levegő nagy sebességgel és nyomás alatt áramlik az ilyen módon megvalósítható turbulencia,- és zajmentesség különösen fontos paraméter a basszus és általánosságban a komplex hangzás szempontjából is.
A hangsugárzók hátlapján lévő aranyozott, kettős kábelezésre/erősítésre is alkalmas terminálok banándugókat és villákat is képesek fogadni. Opcionálisan fali konzol is vásárolható, ha valaki a hangsugárzót a falra szerelve szeretné hallgatni. Állványon használva a megfelelő hangminőség elérése érdekében mindenképpen érdemes minőségi lábazatot használni, amely a PMC vagy más gyártók kínálatában egyaránt elérhető. Méretéből fakadóan a DB1 Gold elsősorban a kisebb szobák ideális partnere lehet a nagyjából 20-25 m2-es méretig, és a leírások szerint nívós partnerek ajánlottak hozzá. Végezetül a hangsugárzók megbízhatóságával kapcsolatban is álljon itt egy fontos információ; a PMC 20 év gyártói garanciát vállal rájuk, ami bizonyára azt jelenti, hogy akár állandó használatban is igencsak tartós és strapabíró termékekről beszélhetünk.
♫
Hiába találkoztam pályafutásom során már jó pár kiváló mini monitorral, azért kissé fura érzés installálni egy olyan hangsugárzót, ami kb. olyan széles, mint az állvány felső tálcája és hosszában sem nyúlik túl rajta túlságosan. „Ki fog ebből jönni valami” - tenném fel gondolatban a költői kérdést, de már hallottam efféle modelleket és különben is, aki bele tud varázsolni egy másfél méter hosszú TL rendszert ebbe a csöppségbe, az valószínűleg különleges dolgokra képes, úgyhogy egyáltalán nem aggódom.
Elindul a lejátszóban lévő (nem is tudom éppen melyik) lemez és egyszerre kellemes és hiteles vonósok szólalnak meg, amiket egyelőre nem tudok hova tenni, mert valami érthetetlen módon továbbra sem tudom kitalálni, mi szól éppen. Amit hallok, az viszont nagyon tetszik; a különféle egyaránt levegős és oldott hangulatú hangok szépen elszakadnak az aprócska dobozoktól és szellős, minden irányban tágas színpadot építenek fel. Aztán megszólal a ritmusszekció (és közben rájövök, hogy ez az egyik Café del Mar válogatás CD) és jön az igazi meglepetés a stabil, pontos, dinamikus és megfogott basszus személyében. A hatás természetesen nem olyan, mint amikor egy nagydarab, méretes mélyhangszóróval rendelkező hangsugárzó szólal meg és nagy, impozáns hangtömegek áramlanak, hanem mint amikor egy kicsi, de nagyon precíz mélysugárzó kapcsolódik be a zenélésbe. A mélyek nem akarnak beleszólni a többi területbe, nem erőlködnek és nagyon precízek, illetve pontosak, valamint ugyanolyan olyan pontszerűek, mint maga a doboz. Feljebb tekerve a hangerőt tovább nő az erő és a dinamika, a pontosság tökéletesen megmarad, és egy jókora szintig bátran elmerészkedhetünk, semmiféle zavaró hatás sem jelentkezik.
Másik nagyon fontos felismerésként a technológiai bemutatás újabb eleme nyer gyakorlati bizonyítást, miszerint a nagyon hatásos csillapítás további hasznaként a hallgató számára legfontosabb középhangok is nagyon tiszták, definiáltak és élénkek, különös tekintettel az énekhangokra, amelyek kellően jó felvételek esetében szinte önálló életre kelve lebegnek a térben. A hatás egészen lenyűgöző; megvan benne a stúdiós fíling is, de mégsem annyira precíz és száraz, hogy ne legyen élvezetes, mérnökinek vagy túlzottan technológia ízűnek pedig véletlenül sem mondanám. Mindeközben a különféle felvételek vérmérsékletétől függően a basszus is szépen teszi a dolgát, a kicsi mély/középsugárzó pedig még nagyobb kivezérléseken sem akar kiugrani a helyéről, ami azért megnyugtató érzés. Az énekhangokhoz hasonlóan a különböző hangszerek megszólaltatása is nagyon élvezetes az életszerűség és a kellemesség kombinációjával. A könnyedség és a levegősség értelemszerűen a különféle fúvós hangszerek esetében a leginkább szembetűnő, náluk nagyon jól érezni a hangszerekből kiáramló levegőt is, ami nagyban hozzájárul a jelenlétérzet és a hitelesség kialakításához. A nagyobb hangszertömegek és az olyan komplex zenei részletek, mint például egy nagyzenekar megszólalása értelemszerűen nem a kisdobozok legfőbb kedvencei szoktak lenni, a DB1 Gold azonban a tekintetben is jól állja sarat és realisztikus elvárások esetén korrekt eredményt biztosít. Zavaró mellékzöngék vagy kontrollálatlan csapongások egyáltalán nem tapasztalhatók, a helyzetet minden esetben jól kezeli. Az akusztikus hangszerekhez hasonlóan a maga élvezetesen realisztikus hangvételében a különféle elektronikus hangzásokat is kellően színesen (nem színezetten), érdekesen és egyfajta letagadhatatlanul angolos karakterrel tálalja. A ritmustartása, a pontossága és az időzítése egyaránt nagyon jó, és a pattogósabb zenéket is jól kezeli, csakúgy, mint a sztereó mozizást. Nem ijedt meg a „Válaszcsapás” legújabb részétől sem; kelepeltek a gépkarabélyok, robbantak az autók és keményen csattantak az erős ökölcsapások, a kis PMC végig jól bírta az iramot.
Általános tonalitás tekintetében a DB1 Gold sima, színezetlen és hiteles hangzást nyújt, a kisdobozoknál gyakran alkalmazott felsőbasszus kiemelés trükkjével nem él és kis mérete dacára zavaró hiányok nélküli, zeneileg teljes képet tud kialakítani. Sokat dicsért basszusa értelemszerűen nem zsigeri hatású, szinte egész testtel érezhető, mint a nagydobozoké, viszont testes, energikus és dinamikus, a hangképet egységessé és arányossá tévő. A másik oldalon tiszta, gyors, levegős, széles diszperziójú és a dobozoktól könnyedén elszakadó magasak hallhatók, melyek pozitív tulajdonságaikat (ésszerűen) nagyobb hangerőn is megőrzik, ugyanúgy, ahogy a hangsugárzó komplex hangképe is.
Ajánlás
A DB1 Gold-hoz hasonló szuper-minik értékelése és pozícionálása esetében az egyik legfontosabb kérdés, hogy kinek is ajánljuk őket igazán. Mivel esetükben már nem áll fenn az „ennyi pénzért nem lehetne nagyobb dobozt venni” állítás, értelemszerűen a legfőbb célcsoportjuk a monitoros hangzás kedvelőiből áll, valamint azokból, akik kisebb zenehallgató szobákkal rendelkeznek és ezért nem is akarnának nagyobb dobozokat. Az teljesen egyértelmű, hogy ilyen magas technológiai színvonalért és minőségért nagyobb méret esetén sokkal többet kellene fizetni, ezért a fentiek mellett azok számára ajánlanám leginkább a kis PMC-t, akik ebből a keretből egy kivételesen kifinomult és precíz, ugyanakkor élvezetes hangzású, mélyben is nagyon korrekt, a klasszikus monitoros előnyöket felvonultató hangsugárzót szeretnének vásárolni, amely összességében olyan kvalitásokkal rendelkezik, amiket a hasonló áru nagyobb dobozok vélhetően hírből sem ismernek.
PMC DB1 Gold
Frekvencia átvitel: 50 Hz – 25 kHz
Érzékenység: 87 dB
Impedancia: 8 Ohm
Váltási frekvencia: 2 Hz
Méretek: 290×155×234 mm
Tömeg: 4,5 kg
Ár: 500.000,- Ft
Forgalmazó: Stream Audio
Tel: 30/211-5253
www.streamaudio.hu