Hírek, Tesztek

Thorens TD206 analóg lemezjátszó teszt - av-online

2020.07.14 10:28
Thorens TD206 analóg lemezjátszó teszt - av-online

Forrás: av-online.hu
A Thorens név minden bizonnyal ismerősen cseng minden LP barát számára: az immár 140 éves múltra visszatekintő svájci cég méltán érdemelte ki mai presztízsét. Az eredetileg fonográfok gyártásával kezdő, majd 1954-től kizárólag lemezjátszókat gyártó svájci székhelyű vállalat német műhelyében készíti termékei nagy részét, így nem véletlenül piacvezető világszerte az audiofil és annál magasabb kategóriákban. Örömmel próbáltuk ki egyik modelljüket, a TD 206-ot.

 

Bevezetés

Thorens TD 206 névre hallgató készülék hosszas várakozást követően érkezett szerkesztőségünkbe, így kipróbálása elé is izgalommal néztünk. Kicsomagolva érzékeltünk egyfajta egyensúlyt az egyszerűség és a magas szintű audiofil igények kiszolgálása között: bár gyakorlatilag minden lényeges paramétert beállíthatunk. Ha sietünk vagy nincs kedvünk, tudásunk finomhangolni, úgy a tűnyomás beállításán kívül nincs különösebb dolgunk vele. A lehetőségek viszont adottak: szabadon állíthatunk azimuth és VTA értékeket is, mindehez pedig protractort és tűmérleget is mellékelt a gyártó. A készülék kinézete kifejezetten igényes: a nálunk lévő tesztpéldány lakkozott macassar sasszéjára jó ránézni, gyakorlatilag minden porcikája igényességet sugall. Amennyiben a konzervatívabb színvilág helyett mást szeretnék, úgy lakk fekete, lakk piros és mahagóni színek közül is választhatunk. Lássuk, kellemes kinézetén túlmenően miket kínál a TD 206!

 
A sasszé MDF vázra épül, nem különösebben nehéz, a gyártó szerint a kivitel rezonanciamentes - legyünk megengedők és tételezzük fel, hogy - hasonlóan az abszolút nulla fokhoz - a gyártó tetszőlegesen megközelítheti az egyébként elérhetetlen rezonancia mentességet. A készülék keménygumi lábakon áll, amiknek magasságát a felülről hozzáférhető, imbusz csavarokkal állíthatjuk, kényelmes és kulturált megoldás. A lábazat a megszokotthoz képest kevesebb, csak 3 db-ból áll, így a kevesebb néha több elve alapján itt is a rezonancia csökkentés és stabilitás volt az alkotó mérnök elképzelése.

 

A precízen vezérelt DC motor lapos szíj segítségével hajtja az ABS alapú segédtárcsát, melyre egy peremen keresztül ül fel az alumínium-magnézium ötvözetből készült, elcsatolt tányér. A motor a kartól megfelelő távolságban, a lehető legmesszebb került, így a szórt mágneses tér nincs hatással a hangszedő érzékeny tekercseire. A tányért balanszírozzák és hangolják, így a fémötvözet saját hangját minimalizálják. A fordulatszám finomhangolására is egy csavar segítségével van lehetőségünk, ami közvetlenül a motor alatt, illetve a sasszé alatt helyezkedik el. A motor elcsatolását a sasszétól egy a hangszóró gyártásban is ismert impregnált, feszes, de rugalmas harmonikára hajtogatott szövetanyaggal oldják meg, így a motor zaja nem jut át a futóműre. A szíj feszessége egy excenter szerkezettel bizonyos határok között állítható, bár érdemes inkább a szíjat cserélni, mikor már az megnyúlt. A mellékelt DC adapter stabil feszültséget biztosít, így a gyártó szerint legfeljebb tizedekben mérhető a sebesség ingadozás.

 

A csomagban kapunk egy lemeztányér feltétet is, mely a megszokottól eltérően nem filcszerű anyag, még csak nem is gumi vagy parafa, hanem egy barázda nélküli "üres" lemezre hasonlító lemez vastagságú és Thorens feliratú kemény akril anyag. Ízlés kérdése, hogy ki ezt, ki valami mást használ, hiszen a kapott hangot ez is befolyásolja, de a gyári tányérhoz lemez leszorító használata mindenképpen javasolt. Mi egy Thorens parafa feltétet is kaptunk a forgalmazótól, így kipróbálva mindkettőt, az utóbbi mellett tettük le voksunkat viszont rendszere válogatja, tehát érdemes a gyári alátéttel is kísérletezni.

 

TD-206 a Thorens legendás TP-90 típusú precíziós japán csapágyazású hangkarját kapta társul, ami lehetőséget ad a már említett VTA és azimuth beállításokon kívül precíziós túlnyúlás beállításokra is. A rendkívül pontos, kotyogás mentes kar elfordulási súrlódása extrém alacsony, melyet a mágneses anti-skating sem befolyásol, hiszen nincs fizikai kapcsolat a kar és a súly között, szemben damilos vagy rugós társaival. Az egyenes, 11 g effektív tömegű kar 232,8 mm hosszú, 17,8 mm túlnyúlással, ami bizonyos korlátok között még tovább is állítható. Ez a kar paraméter és beállíthatóság rendkívül rugalmas a beszerelhető hangszedők tekintetében így számos gyártó MM és MC modellje szóba jöhet fejlesztés esetében. Fontos még megemlíteni, hogy a fordulatszám váltás elektronikusan vezérelt, kapcsolható a sasszéról, így az ebben a kategóriában már elvárható módon nincs szükség az ékszíj kézzel való érintésére, körülményes áthelyezéséhez az ékszíj tárcsán, ha váltani szeretnénk a 33-45-ös fordulatok között.

A gyári MM hangszedő a Thorens TAS 267-es modellje, ami nem más, mint a "Békakirály", azaz az Audio-Technica AT95e - immár VM95e névre keresztelt - hangszedőjének újra márkázott változata. Ennélfogva a hangszedő specifikációit itt nem tárgyaljuk, javasoljuk inkább vonatkozó cikkünket.

A készülék hátulján sztereó RCA kimenetet, földelő csatlakozót, valamint a mellékelt adapter csatlakozóját találjuk.

 

Tesztkörnyezet, tesztzenék

Tesztelését megelőzően bejárattuk a Thorens TD-206-ot, így a hangszedő végleges - vagy ahhoz közelálló - hangját hallhattuk. Szokásos referencia láncunkba illesztettük, Naim Supernait 3 erősítőnk beépített phono csatlakozóját használva. Tesztzenék tekintetében változatosságra törekedtünk, így felkerült Mike Oldfield - Return to Ommadawn és Songs of Distant Earth, az ABWH - In the Big Dream, a Wish You Were Here a Pink Floydtól, a DALI aktuális tesztlemeze, továbbá Jean-Michel Jarre - Chronology-ja is. Ezután már csak egy klasszikus volt hátra, méghozzá Muszorgszkij - Egy kiállítás képei.


Meghallgatás

Thorens TD 206 meghallgatását kissé beárnyékolta felfedezésünk a hangszedő származását illetően, ugyanakkor jól tudjuk: egy komponens nem határoz meg egy teljes készüléket vagy rendszert, azonban még ennek tudatában is meglepődtünk a Return to Ommadawn megszólalásán. A hang természetes, kiegyensúlyozott, dinamikus volt. Fedettségnek vagy mosott megszólalásnak semmi nyomát nem hallottuk, remekbeszabott, zenei hangot kaptunk. A TD-206 megmutatott néhány szép részletet is a zeneműből, illetve megkapunk minden olyan karaktert, ami a kategóriától elvárható. A hangszínpad széles és mély volt, bár a pontosság nem a megszokott, valamint a felbontás is szenvedett némi hiányt. Figyelembe véve azonban tapasztalatainkat ezzel a hangszedővel más lemezjátszókban, meg kell állapítanunk, hogy a Thorens mérnökei remek munkát végeztek a komponensek egymáshoz hangolása terén. Valójában soha nem hallottuk még ennyire jól szólni az AT95e-t, meglepő teljesítménye arra sarkalt, hogy további lemezeket is meghallgassunk vele. A Chronology is hozta azt a mélységet, megszólalást, amit nagyobb kategóriás eszközöktől megszoktunk, és mivel ez a lemez nem kifejezetten a cizellált részletekre fókuszál, semmiképpen nem kaptunk gyengébb hangot, mint egy, akár kategóriákkal nagyobb értéket képviselő eszközzel. A DALI tesztlemez árnyalta kissé a képet, mivel a jazz felvételek jelenlétérzete nem érkezett meg a megszokott módon, azonban a zene még mindig egyensúlyban volt, sehol sem tűnt túlzónak vagy hiányosnak a megszólalás. A női ének is szépen szólalt meg, talán kissé fátyolosan, ugyanakkor még mindig a kategóriától megszokott szint felett. A magashangok természetessége lenyűgözött: selymes, mégis tiszta és fedetlen magastartományt kaptunk, ami igencsak meggyőzött és ismét messze felülmúlta a hangszedővel kapcsolatos elvárásainkat. Klasszikus zenére váltva úgy döntöttünk nem kíméljük a TD 206-ot és mindjárt az utolsó tételt hallgattuk meg, ami talán legkomplexebb az összes közül. Bebizonyosodott, hogy a megszólalás kifejezetten arra terveztetett, hogy a zene teljes tartományát szépen és dinamikusan megjelenítse, semmiféle hiányérzetet nem hagyva maga után a hallgatóban. Természetesen csodák nincsenek: a hangzás remek a maga kategóriájában, ugyanakkor nem várhatjuk el tőle, hogy minden nüánsz úgy jelenjen meg, ahogyan azt a magasabb régiókban megszoktuk. Cserélve a gyári hangszedőt a Goldring tesztsorozat során azonban további meglepetések értek, melyről az említett következő cikk alkalmával beszámolunk. 

 

Konklúzió

Thorens TD 206 meghallgatása során kifejezetten kellemes élményekkel gazdagodtunk, mivel a készüléket a saját kategóriáján messze túlmutató képességekkel ruházták fel. A megszólalás terén pedig a kiegyensúlyozottság és a komponensek szinte hihetetlenül pontos egymáshoz tervezettsége az, ami a kategória más modelljei fölé emelheti a TD-206-ot. Ahogy a bevezetőben is említettük, a kidolgozás minősége, illetve az audiofil szempontokat is előtérbe helyező megoldások - a kar rugalmassága és a felhasznált anyagok, vagy a remekbeszabott egyenes hangkar - is megmutatják a gyártó zenei múltját, profizmusát és a részletek iránti elkötelezettségét, minőségigényét.


Árát is figyelembe véve a középkategória felső szegmensét képviseli, ugyanakkor megszólalása a kategória fölé helyezi. Éppen ezért örömmel adjuk neki az Ajánlott Vétel elismerést!


Műszaki adatok

Meghajtás:

lapos szíj

Motor:

ultraprecíz vezérlésű DC szervó, elcsatolt pille rendszerrel

Lejátszási sebesség:

33-1/3, 45 rpm

Lemeztányér:

ABS segédtárcsa - kiegyensúlyozott, 0,9 kg-os (alumínium-magnézium ötvözet)

Hangkar:

Thorens TP 90 - japán precíziós csapágyazással

Hangszedő:

Thorens TAS 267 MM (Audio-Technica AT95e vagy VM95e)

Anti-skating:

mágnesesen állítható

Áramellátás:

adapterről, 12 V DC/AC, 6 W min.

Méretek:

475 x 125 x 370 mm

Tömeg:

5,6 kg

Ár:

389 990 Ft

AKCIÓS ár:

320 000 Ft

Forgalmazó:

Stream Audio Kft.

+36-30-530-6192

+36-30-211-5253

1142 Budapest, Szatmár u. 54/b

streamaudio.hu


Mérleg

+ Dinamikus, tiszta, kiegyensúlyozott megszólalás

+ Megkapó kinézet, igényes technikai megoldások

+ Kiváló komponensek, későbbi bővítés lehetősége, pl. hangszedő


Szubjektív vélemény

Hangminőség:

 5 / 5

Kivitel:

 5 / 5

Kezelhetőség:

 5 / 5

Formaterv:

 5 / 5

Ár/érték arány:

 5 / 5